Kommentar til artiklen, “Overskud, hvad siger loven”
http://dklf.dk/artikler/17816/
Af Lars Vestergaard
Der er 2 gale metoder til overskud.
Den ene er når der systematisk budgetteres med opskrivning af tidligere budget, som også var opskrevet i forhold til tidligere budget osv, i stedet for at budgettere ud fra regnskaberne og langtidsplanen.
Den anden er når planlagte og forventede vedligeholdelsesarbejder ikke udføres.
I begge tilfælde kan man opleve ledende medarbejdere prale af at de har sparet!
Nej, de har måske endda brugt mere end godt er på tant og fjas, men enten overbudgetteret rigeligt og/eller undladt at udføre nødvendigt vedligeholdelsesarbejde.
Når flere selskabers afdelinger har systematiske overskud, kan det altså skyldes at nogle medarbejdere tanketomt opskriver budget på budget, og/eller måske bare ikke har opdaget at overskud og underskud skal reguleres indenfor de efterfølgende 3 år.