vedr. indskud

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11689

      Hej.
      Jeg har fået problemer med min udlejer efter jeg er flyttet.
      Jeg har opsagt min lejlighed d. 1 februar 2012 og jeg var heldig at min udlejer fandt en anden lejer til lejligheden, så jeg kun skulle betale for 1 måneds husleje. Jeg havde selvfølgelig 3 måneders opsigelse. Jeg aftaler med min udlejer at vi laver et stykke papir med hans underskrift, hvor der står at jeg kun skal betale 500 kr, for maling, tapesering, løn + diverse og det papir har jeg selvfølgelig gemt. Den nye lejer skal flytte ind torsdag d. 1 marts 2012, så jeg aftaler også med min udlejer at mig og min mor tager op i lejligheden og gør den rent om onsdagen, d. 29 februar 2012. Han har lagt et papir til os, hvor der står hvilke ting vi skal huske og gøre rent. Dette papir har jeg også gemt. Da vi er færdige med at gøre rent, ringer jeg til min udlejer som så kommer og kigger og siger at det ser fint ud, men at vi lige manglede lidt i køkkenet. Fliserne ved komfuret var ifølge ham ikke gjort ordentligt rent, men på min fejl/mangler liste fra da jeg flyttede ind, var det ikke gjort rent, så vi ville ikke røre ved det. Han blev meget sur og truede med at sætte rengøringsselskab på. Vi fik gjort komfuret rent alligevel og fik afvide igen, at lejligheden så fin ud. Jeg afleverede nøglerne til ham og det var fint. Vi tog vores ting ned i bilen og han kom hen og gav mig hånden på at alt var fint og at han nok skulle sende en check med mit indskud så hurtigt som muligt. Min mor er vidne på det, og har hørt og set alt hvad der skete.
      Mandag d. 12 marts 2012 ringer jeg til min udlejer da jeg ikke har modtaget noget brev fra ham. Han siger at der er opstået et problem. De nye lejere som er flyttet ind, synes ikke at vi har gjort ordentligt rent, så de har sat den ene af lejernes mors rengøringsselskab til at gøre rent, de har efterfølgende sendt en regning til min udlejer på 18 timers rengøring. Dette lyder fuldstændig vanvittigt, da lejligheden kun er på 55 kvm. Min udlejer begynder og skælde mig ud i telefonen og beskylder mig og min mor for at vi ikke har gjort rent, selvom han selv havde været oppe og godkende lejligheden. Jeg talte pænt til ham, men han beskyldte mig for at lyve og sagde at han ikke stolte på mig. Jeg har boet i lejligheden i 2 år og har aldrig oplevet noget med ham før, så derfor synes jeg det var meget ubehageligt. Nu er der gået 1 uge og jeg har stadig intet modtaget fra ham. Jeg har ikke løst til at kontakte ham igen, for jeg synes han var meget ubehagelig overfor mig.

      Jeg vil gerne have mit indskud tilbage. Jeg betalte dengang, 12847 kr, så hvad jeg kan regne mig frem til så skal jeg have 12347 kr tilbage. Da han kun skal have 500 kr, som er beskrevet ovenfor.

      Nu ville jeg så hører om i har et godt råd til hvad jeg skal gøre. Jeg har læst nogen af jeres breve, og jeg kan se, at hvis der er gået mere end 14 dage efter man er flyttet så kan han ikke kræve at jeg skal betale noget, er det korrekt? håber at i har nogle gode råd.

    • #11690

      Som du beskriver situationen, har du en rigtig god sag, hvor både 14-dages fristen er overskredet af udlejer, og du i øvrigt har dokumentation på vigtige detaljer.  

      Der er næppe så meget tvivl om, at for at du kan få din ret i virkeligheden, så må sagen sendes i huslejenævnet. Lejerne får ret ofte, i pænt omfang, medhold i sådanne fraflytnings-afregnings-sager i nævnene, og det er billigt at køre huslejenævnssag, forudsat man ikke bruger dyr advokat, men eksempelvis får det gjort via en lokal lejerforening.

      Vi kan nemlig ikke påtage os på brevkassevilkår at hjælpe med dette videre sagsforløb, men det gør som sagt til gengæld vores lokale lejerforeninger, og vi vil anbefale dig at opsøge assistance hos en af dem: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Afslutningsvis: Hvis du/I ikke allerede har orienteret jer via “Lejers rettigheder”, så skulle I se på opslaget om fraflytningsafregning: http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/127/stikord/Fraflytnings-afregning

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.