Vedligeholdelsesansvar

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12374

      Hej

      Jeg bor i et bofællesskab, hvor vi er fem individuelle lejere af et værelse hver, hvor der er nogle tilhørende fællesarealer – stue, toilet mv. Vi er fem private lejere.

      Min lejekontrakt er en hjemmelavet word-fil, hvor der står angivet, at ” Almindelig vedligeholdelse af værelse og fællesarealer påhviler beboerne”. Det har været et bofællesskab i mange år og ingen har taget ansvar for fx gulve i fællesarealerne. Udlejer siger på et tidspunkt, at det bliver dyrt for den sidste der flytter (der er jævnligt udskiftning af beboere, hvor der ikke sker besigtigelse og afregning)

      Mit spørgsmål:

      Almindelig vedligeholdelse er ikke defineret i min lejekontrakt: gælder det virkelig gulve i fællesarealer? Ifølge jeres rettigheder skal gulve være eksplicit formuleret, men ifølge Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter/ Boliglovgivning gælder indvendig vedligeholdelse også lakering af gulve.

      Kan udlejer påtvinge mig at betale for misvedligehold af gulve efter mange års bofællesskab, hvor folk løbende er flyttet ud, men der ikke løbende er sket besigtigelse? Jeg har boet der i fem år og har ikke dokumenteret stand ved indflytning (der havde det allerede været et bofællesskab i flere år).

      På forhånd tak for hjælpen

    • #12375
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I lejeloven er der ikke noget, der hedder “almindelig vedligeholdelse”. Hvis det heller ikke er defineret i lejekontrakten, er der en chance for at den sidste fraflytter kan slippe ud uden de store regninger. Men det afhænger helt af den konkrete stand af lejemålet ved fraflytning. Hvis gulvet er meget nedslidt, risikerer man at boligretten, ser bort fra uklarhederne i lejekontrakten og dømmer fraflytteren til at betale alligevel.

      Jeg vil råde jer til indbyrdes at lave en opsparing, således at der er et beløb tilbage til istandsættelse ved den sidste lejers fraflytning.

      Det er i øvrigt meget sandsynligt, at I betaler for meget i leje. Meld jer ind i en lejerforening og få dette undersøgt.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.