Varmeregnskabshonorar, flyttegebyr, huslejeniveau

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Varmeregnskabshonorar, flyttegebyr, huslejeniveau

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14298
      Aase Collin
      Medlem

      Hej Jakob
      1) Jeg har et spørgsmål ang. vand- og varmeregnskabshonorar i forbindelse med målingen af fjernvarme. Må Brunata opkræve det hos lejerne. Jeg tænker, at det burde være en udgift, som ejeren betaler, da det er ham, der har valgt den pågældende aflæsningsmetode.

      2) Er det lovligt at opkræve flyttegebyr for aflæsning af lejeren, når det står nævnt i lejekontrakten?

      3) Jeg betaler 8313 kr. i husleje for 82 m2 (er i øvrigt i tvivl om lejlighedens størrelsesangivelse er korrekt). Der er 2,5% stigning i trappeleje pr. år. Den første stigning på 200 kr. betalte jeg efter at have boet her i 7,5 mdr til den 1/1 2014. Der er i kontrakten angivet stigninger over 12 år i en tabel. Over tabellen står der: “Den aftalte leje reguleres i den nedenstående tabel viste periode med følgende aftalte stigninger”. Dette er ikke med fremhævet skrift, og jeg synes ikke det er klart, at der er et endetidspunkt på stigningerne. Skal der ikke være det? Ejeren har i dag mundtlig fortalt mig, at planen er, at den fortsætter. Ved årsskiftet skal 3 mdr.’s depositum og en forudbetalt husleje også reguleres op med trappelejen. Jeg synes, lejligheden ender med at blive meget dyr. Min løn stiger slet ikke tilsvarende. Det er en gammel, hyggelig lejlighed med stukloft, der er pænt istandsat, dog ikke med prangede materialer i køkken og bad. Toilet/bad er ret småt. Den ligger centralt i Aarhus. Men den er meget dårligt isoleret og derfor også kold og dyr at varme op.

      4) Ang. varmeforbrug. Jeg har betalt 500 aconto, men har fået en efterregning på 1393 kr. for 7,5 mdr., hvoraf jeg kun har haft varme på i 3 mdr. Jeg har gjort indsigelser og har fået indsigt i min forgængers forbrug, før jeg flyttede ind. Hvis jeg sammenlægger hendes udgifter og mine, skal acontoen reguleres op til 894 kr. i mdr. Så bliver de samlede udgifter pludselig noget helt andet, end jeg fik sat i udsigt, da jeg flyttede ind. Min forgænger har betalt over 1000 kr. i aconto og alligevel fået en efterregning. Er det så i orden at nedregulere acontoen, når jeg flytter ind?

      5) Ang. opmåling af m2. Lejligheden er som sagt opmålt til 82 m2. Øverst er der en hems og et loftsværelse med skråvæg hele vejen. Ifølge ejer er hems opmålt til 6 m2 og loftsrum til 12 m2. Men det forstår jeg ikke. Hvordan opmåler man værelser med skråvæg? Hvor stort skal et værelse være, for at det er lovligt som beboelse?

    • #14299
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du kan kun få svar på 1 spørgsmål her i brevkassen, så jeg vælger at svare på spørgsmål 3.

      Trappeleje

      Din beslrivelse af kontrakten tyder på, at trappeleje-klausulen er ugyldig. I følge lejeloven § 53, stk 2 kan “lejen forhøjes med bestemte beløb til bestemte tidspunkter”. En procentangivelse – f.eks 2,5 % – er ugyldig. Det skal også klart fremgå, at der er en slutdato for trappelejestigningerne.

      Din husleje er meget dyr. 8313 kr om måneden svarer til 1216 kr/m2 om året. Ud fra din beskrivelse ville jeg snarere tro, at lejen skulle ligge på mellem 500 og 800 kr pr m2.

      Du bør derfor melde dig ind i en lejerforening og få bistand

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.