Varmeregnskab uden målere

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Varmeregnskab uden målere

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10045
      Rasmus 1597
      Medlem

      Jeg har siden september 2010 boet med min familie til leje i en villalejlighed på 1. og 2. sal i en villa med to lejligheder. Vores underboer ejer og bor i stueetagen og kælderen, mens vores udlejer bor i den anden ende af landet.
      Vi betaler 1000 kroner i acontobeløb om måneden til varme men har nu fået en henvendelse fra udlejer om efterregning på varme for dec, jan. og feb på 16600 for hele huset og dermed 8300 kr fra os. Desuden vil udlejer forhøje vores acontobeløb til varme til knap 2800 per måned – altså 33600 om året (!) for 120 m2 på 2 etager. Udlejer har fremsendt acontoregning fra Københavns Energi, så forbrugstallen er reelle nok.
      Der er ikke seperate varmemålere i hver lejlighed, og hverken udlejer eller ejer i stuen har serviceret og fyldt vand på varmesystemet. Det måtte vi gøre med hjælp fra en kyndig kammerat, da radiatorer øverst oppe ikke virkede pga manglende vandtryk på systemet midt i december. Udlejer har udlejet til os gennem et professionelt udlejningsfirma, som jeg skrev til på email i november for at få svar på spørgsmål om varmeafregning. De svarede aldrig og udlejer kan vist ikke få fat på dem.
      Mine spørgsmål er derfor mange:
      1) Skal der ikke være varmemålere på vores lejemål for at udlejer kan opkræve ekstra for varme?
      2) Kan jeg gøre indsigelse med begrundelse i at de ikke har vedligeholdt varmeveksler og varmesystem bedre (og forbruget derfor er blevet for højt) eller i at huset er dårligt vedligeholdt (yderdøre og dobbelt-vinduer er gamle og dårligt vedligeholdte og den yderste rude i en dobbelt-rude i stueetagen har været ituslået fra vi flyttede ind)?
      3) Kan jeg gøre indsigelse med begrundelse i for lavt sat acontobeløb fra udlejers side ved kontraktens begyndelsen (falske forudsætninger), hvis varmeforbruget viser sig at svare til tidligere års forbrug. Fra 1000 til 2800 per måned er jo helt vildt.
      4) Hvis varmeudgiften skal fordeles mellem ejerne i stuen (der har ca. 150 m2) og os (med ca. 120m2) er det så ikke m2-antal der afgør fordelingen (selvom udlejer fortæller at samejerkontrakten fordeler efter antal beboere i lejlighederne)

      På forhånd tak for svarene.

    • #10046
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Først må du undersøge om varmeregnskabet er gyldigt henhold til lejelovens bestemmelser. Se under Rettigheder

      http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/87/stikord/Varmeregnskab

      Hvis varmeregnskabet ikke er gyldigt, kan udlejer ikke kræve efterbetaling.

      Ad 1) Nej, der behøver ikke at være varmemålere. Hvis der ikke er varmemålere fordeles varmeudgiften for hele huset mellem de to lejligheder efter kvadratmeter. Dette er samtidig svar på spørgsmål 4. Samejerkontraktens bestemmelse er ligegyldig, da den bliver overtrumfet af lejelovens bestemmelser.

      Ad 2) Ja du kan gøre indsigelse mod den manglende vedligeholdelse af varmeanlægget. Du har en pæn chance for at få medhold.

      Ad 3) Det er meget tvivlsom, om du vil kunne få medhold i en sådan påstand, hvis sagen ender  i boligretten.

      Du bør få undersøgt, om du i det hele taget betaler for meget i husleje. Meld dig ind i en lejerforening og få hjælp.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.