Varmeregnskab og rep. af radiatorer

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Varmeregnskab og rep. af radiatorer

  • Dette emne er tomt.
Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13577

      Hej 🙂

      Vi bor i almennyttigt boligselskab på Amager. Regnskabsåret er 1/1 – 31/12. Vi har fjernvarme og har for et par år siden fået udskiftet de gamle målere med elektroniske fordelingsmålere, der aflæses centralt.I april klagede vi til boligselskabet over varmeregnskabet for 2012. Vi klagede over:

      a) at der var målt et forbrug, skønt der slet ikke har været åbnet for radiatorerne hele året (vi har det fint med varmen fra stearinlys og evt. en lille elradiator, hvis det er meget koldt).

      b) at vi skal betale for fællesvarme i forhold til lejemålets størrelse, og ikke som en ligelig fordeling mellem alle lejemålene. Vi har 95 m2 og skal dermed betale forholdsmæssigt mere i fællesvarme end beboere, der har mindre lejemål, hvilket vi finder urimeligt, da vi ikke bruger mere fællesvarme end alle andre og f.eks. heller ikke har større kælderrum.

      Udlejer sendte klagen videre til leverandøren Ista, som bl.a. påstod at målerne viser rigtigt, at vi skal huske udlufte (vi udlufter flere gange om dagen), og at der løber varme gennem en radiator selv om den er slukket. Vedr. punkt b fik vi intet svar. Vi fastholdt klagen overfor udlejer, da vi ikke kunne godtage Istas forklaringer.

      Derefter hørte vi intet vedr. klagen de næste 8 måneder.

      Her i december aflæser vi så selv målerne og konstaterer, at de igen viser et forbrug, selv om der har været lukket for radiatorerne hele året. Vi kontakter varmemesteren (ejendomskontoret) og beder om at få et eftersyn af radiatorerne, da der evt. kan være noget galt med dem, så der siver varmt vand igennem, selv om de er lukkede. Samtidig rykker vi udlejeren for et svar på klagen fra april. Udlejer skriver så, at klagen blev sendt til beboerklagenævnet i maj, men der oplyses intet ellers om status på klagen.

      Vi får svar fra varmemesteren, at han har snakket med udlejeren og de er blevet enige om, at henvendelsen til varmemesteren om eftersyn og istandsættelse af radiatorerne er en klage over varmeregnskabet, og at vi derfor skal klage til udlejeren.

      Vi gør skriftligt opmærksom på – overfor varmemesteren med kopi til udlejeren – at henvendelsen ikke er en klage, men en anmodning om eftersyn og istandsættelse af radiatorerne, men vi hører intet fra hverken varmemesteren eller udlejeren efter dette.

      Vi står altså med en klage over sidste års varmeregnskab, som vi ikke kan få oplyst status på og en anmodning om eftersyn og istandsættelse af radiatorer, som ikke bliver efterkommet, fordi vi har klaget over sidste års varmeregnskab. Samtidig kan vi se frem til, at skulle klage igen, når dette års varmeregnskab dukker op til april næste år.

      Hvordan skal vi forholde os overfor hhv. udlejer og ejendomskontor i denne sag?

      Hvordan kan vi bevise, at radiatorerne ikke har været brugt (vi er 4 vidner på det, men kan jo ikke dokumentere det ved målerudstyr eller andet)?

      Vi føler, vi står meget svagt i denne sag, men mener samtidig, det er urimeligt, at vi skal betale for et forbrug, vi ikke har haft og ikke kan få mulighed for at få fejlen rettet, så fremtidige regninger kan undgås.

      Med stor tak for jeres gode brevkasse.

    • #13578
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Tak for de rosende ord.

      a) Der kan godt være et målt forbrug på varmemålerne, selv om I ikke har haft åbnet for radiatorerne. Dels kan varmen fra solen, fra  brændeovne, stearinlys og elradiatorer få målerne til at tælle. Det er mig bekendt kun Brunatas målere, der kan skelne mellem de forskellige former for varme.

      b) Alle varmemålerfirmaer fordeler en del af varmeudgiften mellem ejendommen lejere efter kvadratmeter. Den varmeudgift der fordeles på denne måde er rørtab og varmetab fra kedel og lignende. Jo større ens lejlighed er, jo mere “glæde” får man af denne gratis varme.

      Du kan ringe til beboerklagenævnet og høre om der er indbragt en sag om jeres tidligere varmeregnskab. Hvis boligselskabet ikke har indbragt sage senest 12 uger efter at I har modtaget varmeregnskabet, så bortfalder et eventuelt krav om efterbetaling

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg.

    • #13579
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hvis radiatorerne eller ventilerne er defekte kan I klage til benboerklagenævnet, som kan give udlejer et vedligeholdelsespåbud.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.