Varmeregnskab og kompensation for husleje

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Varmeregnskab og kompensation for husleje

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13422

      Jeg flyttede ind 1.oktober 2012, ejendommen er ejet af Guldborgsund kommune, administreret af prv. administrator.

      Ejendommen modtager fjernvarme fra byens fjernvarmeanlæg, jeg har egen måler til varme og vand i lejemålet.

      I foråret 13 meddeler jeg adm. på mail og med vedhæftede billeder, at der er skimmelsvamp og myreangreb i lejligheden, og at jeg ikke kan være i lejligheden da der er myre alle vegne (selv i køleskabet) og jeg er også allergisk overfor skimmelsvamp.
      Jeg flytter ud af lejligheden, hvilket jeg meddeler i samme mail.
      Jeg rykker for behandling af skimmelsvamp angrebet og myrerangreb. Henover sommeren bliver der via skadedyrsekspert behandlet mod myrerne. Men skimmelsvampen bliver der først taget hånd om i august 13, efter jeg rykkede ugentligt. Først i midten af sept. kan jeg flytte ind igen.
      Jeg har i mellemtiden klaget til teknisk forvaltning over den manglende håndtering af mine skader.
      Adm. og jeg aftaler, at der skal gives kompensation svarende til 5 måneders husleje, hvilket han nu mener jeg kan “bo op” henover de kommende 5 mdr.
      Det har jeg klaget over, men uden held.
      Har jeg krav på, at få kompensationen på én gang?

      12.sept. 13 modtager jeg varmeregnskab, hvor jeg angiveligt skulle have forbrugt for 12.000kr i perioden 1.oktober 2012 – 31.maj 13 (á conto har jeg betalt 600kr – som tidl lejer(en ældredame) også havde betalt)Altså et merforbrug på lige knapt 7000kr
      I regnskabet står der oplyst, at det er modt 7.juni 2013
      Har jeg modtaget opgørelsen for sent? Kan jeg derfor undlade at betale efterregning?
      Og kan det virkelig passe, at jeg på 83m2 skal have forbrugt for 1000kr varme?
      ISTA har oplyst på mail, de ved en fejl, ikke har fået aflæst til årsaflæsning, de har ikke noteret hvorfor der ikke er aflæst og derfor er der oplyst graddage. Men jeg ved, at ISTA var i lejemålet i november 12, dog uden at efterlade aflæsningsstrimmel. Og jeg ved, at der er aflæst igen i aug 13, hvor jeg heller ikke fik en aflæsningsstrimmel, men en håndskrevet seddel med tallenene. Men jeg har jo egen varmemåler?
      Der er klaget over varmeregnskabet til ISTA, Teknisk forvaltning og til administrator, alle 3 har kvitteret for modtagelse på mail, administrator meddelte i slutningen af oktober 13, at han ville sende klagen videre til huslejenævnet.

    • #13423
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, i princippet skal du have kompensationen udbetalt med det samme. Men hvis du skal tvinge administratoren til det er du nødt til at anlægge en sag ved boligretten, og det tager meget længere tid end 5 måneder. jeg vil derfor råde dig til at bo beløbet op.

      Varmeregnskabsåret udløber den 31. maj. Udlejer har en frist på 4 månder til at aflægge varmeregnskab alt så frem tl 1. oktober. Det overholder han. Den 3 måneders frist fra udlejers modtagelse af opgørelsen fra fjernvarmeværket er kun af betydning, hvis den ligger efter 4-måneders fristen. 

      Det er desværre ikke helt udsædvanligt, at selv ret små lejligheder har en varmeudgift på 1000 kr om måneden. 

      Meld dig ind i Lejerforening Lolland og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg.

       

      Lejerforening Lolland

      Degnestrædet 11, Femø
      4930 Maribo
      Tlf. 54715135
      Nykøbing afd.: Nykoebing@dklf.dk / Tlf: 54 86 13 12

      Telefontid: Tirsdag kl. 18:00 – 20:00 & torsdag kl. 16:30 – 18:00

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.