Varmeregnskab, “a conto forbrug” har faste priser, med målere

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Varmeregnskab, “a conto forbrug” har faste priser, med målere

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13805

      Jeg har lige fået mit varmeregnskab,
      noget jeg forventede ville blive en billig afære ved det at jeg har haft alle mine radiatore slukket hele året, og alle steder står der, siger de(mit boligselskab), at jeg betaler a conto for forbrug

      men så på min egentlige varmeafregning, viser det sig så at 90% af prisen er “faste andele” dvs, priser/beløb sat uden om min egentlig måleres aflæsning, som jeg så skal betale fast uanset fordi min lejlighed er den og den størrelse med så og så mange faste andele
      (min varme regning er 3000 årligt for noget jeg ikke har haft brugt, med radiator forbrug på 2.4 enhed, hvilket de siger er hvad målerne kan svinge og afvige selvom man ikke har dem tændt?(er det tilladt?)?, men selve enheds forbruget er kun 400kr ud af de 3000)

      må de kræve penge for et produkt/varme der ikke bliver brugt? (når man betaler a conto, og de påstår det er for forbrug)

      må de bruge så absurde høje faste andele når man har individuelle målere på hver enkelt radiator?

      Med venlig hilsen Michael

    • #13806
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg går ud fra at de 90 % du skriver om, er de faste andele af din egen regning. Hvis du ikke har haft tændt for radiatorerne kan det godt passe. Men om varmeregnskabet er korrekt, afhænger af hvorden varmeudgiften er fordelt når man ser på ejendommen som helhed.

      Det normale er, at den samlede varmeudgift for hele ejendommen fordeles således:

      Forbrug efter målerdelinger: 40-70 % – Forbrug efter kvadratmeter: 10-20 % – Forbrug efter haneandele: 20-40 %

      Grunden til at der beregnes et forbrug efter kvadratmeter er, at der er et varmetab fra rørene og fra kedlen, som alle skal være med til at betale, uanset hvormeget de har tændt for deres radiatorer.

      Meld dig ind i en lejerforening og få konkret rådgivning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.