Varmeregnskab – ændret beregningsform

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Varmeregnskab – ændret beregningsform

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12870
      Jeppe Lassen
      Medlem

      Hej

      Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber nogen her kan hjælpe mig med.

      Min kæreste og jeg bor til leje i en almen bolig i Århus (ungdomsbolig).
      Vores problem er at vores varmeafregning midlertidigt (ca. 2 år) er blevet ændret fra at være afregnet baseret på forbrugsmålere til at være baseret på antal kvadratmeter. Vores lejlighed er dog så godt isoleret at vi det sidste år slet ikke har haft tændt for varmen, og derfor betyder den alternative afregning at vi kommer til at betale omkring 2000 kr mere pr år end vi ellers ville have gjort.

      Årsagen og historien er som følger:
      I det område vi bor i er størstedelen af blokkene ved at få gennemført en større facede- og tagrenovering, incl. isolering – dette gælder dog ikke for vores blok. I forbindelse med renoveringen bliver en væsentlig del af radiatorerne udskiftet, og da alle blokkene er tilknyttet samme hovedmåler er det ifølge boligforeningen ikke muligt at lave en retvisende målerbaseret afregning.
      Dette blev meddelt via en hustandsomdelt seddel d. 17/11, 7½ måned inden varmeregnskabet afslutning.
      Da vi modtog regnskabet gjorde vi indsigelse på den baggrund følgende formulering i vores lejekontrakt:
      §10:
      “Der opkræves a conto beløb for betalind af varme.
      Der afregnes individuelt efter de opsatte målere.”

      Desuden pointede vi at den nye afregning stillede os væsentligt dårligere – beregnet ud fra de faste varmeudgifter fra sidste år giver det os som nævnt tidligere en forøgelse på ca. 2000 kr, svarende til 77% ekstra.

      Vi har fået et svar hvor de, uden at forholde sig til det vi skriver, forklarer at det er en demokratisk beslutning at der skal renoveres, og at de mener det er den mest retfærdige beregningsform.

      De har i et senere brev skrevet at de “ikke betragter vores indsigelse som en indsigelse mod varmeregnskabet”, da vi ikke henviser til specifikke poster, samlet forbrug, øvrige omkostnigner, sammentællinger, fremsendelsestidspunkt, den godkendte fordelingsnøgle eller vores andel deraf.

      Af samme grund afviser de at bringe sagen for beboerklagenævnet.

      Vi syntes det er urimeligt at skulle betale i alt 4000 kr. om året i varme, uden på noget tidspunkt at have haft radiatorerne tænt.

      Så nu kommer vores spørgsmål:
      Har boligforeningen ret til at ændre afregninsformen på denne måde, eller bør vi overveje at gå til beboerklagenævnet med sagen?

    • #12871
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg mener helt bestemt, at I bør indbringe sagen for beboerklagenævnet. Der er ingen hjemmel i almenlejeloven til, at en almen udlejer kan ændre fordelingen fra målere til areal. Man kan kun ændre fordelingen den anden vej.

      Man kan godt i en ejendom, hvor varmen afregnes efter kvadratmeter, beslutte, at fordelingen fremover skal ske efter målere. Men man kan ikke beslutte, at fordelingen fremover skal ske efter kvadratmeter, hvis varmen i forvejen fordeles efter målere.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.