vandskade ved indflytning

  • Dette emne er tomt.
Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14196

      ved indflytning i en lejebolig, hvor der allerede er forudbetalt depositum på tre måneders husleje samt for den anden halvdel af august måned, får min far på 80 år overdraget nøgler etc af viceværten, som gennemgår lejligheden med min far og mig (søn).

      Viceværten påpeger, at han har været nødt til at bore et hul i loftet i soveværelset, hvor der hænger en spand i en krog i loftet og opsamler vand fra nedsivet vand fra overboen. Derudover er der et hul i loftet på badeværelset, hvor der også drypper vand ned. På gulvet kan man tydeligt se kalkaflejringer, som tyder på, at skaden har varet længe. Der er blevet gjort rent i lejligheden, men man har ikke kunnet fjerne misfarvningerne på fliserne. I stuen, hvor køkkenet går ud i et rum kan man se, at vandet er siver ned langs væggen, når man åbner køkkenskabene. Her er skjolder og det bulder ud i træværket, som flere steder har “givet sig” og er vredet skævt, samt at laminatet har løsnet sig flere steder.

      Bygningen er fra 1998 og lofterne er af beton, og viceværten bedyrer, at man ikke kan reparere eller udbedre denne vandskade på anden måde, end den han selv har stået for ved at bore et enkelt hul i loftet i soveværelset … Og på spørgsmålet om, hvor længe spanden skal hænge i soveværelset, trækker han lidt på skuldrene og siger tja 1 uge, 1 måned måske 3 måneder …

      Jeg tænker på, om der mon ikke er mere vand, der ligger og “gemmer sig” i betonens luftlommer i loftet, og som vil sive ned eller fosse ud, hvis man begynder at bore huller i loftet ved opsætning af loftslamper eller lignende?

      Kan det virkelig være rigtigt at man kan udleje en bolig som er vandskadet og som ikke er ordentligt udredt eller hvor skaderne endnu ikke er udbedret helt. Der jo også mulighed for at der ligger fugt og vand som kan udvikle skimmelsvamp, hvis ikke skaderne afhjælpes på en mere professionel måde?

      Jeg har anbefalet min far ikke at flytte ind i lejligheden endnu før vi har fået undersøgt skaderne af en fagmand, som vil tage stilling om vi skal klage.

      Men hvordan skal vi gribe det an?

      PS: min far skal nu bo hos en god ven og hele hans flyttelæs skal opmagasineres indtil videre, for han kan altså ikke bo og sove med en spand over hovedet. Der er desuden andre mangler ved lejligheden, som han måske godt kunne leve med, men ikke dette, synes vi.

    • #14197
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej.Det er ulovligt, at udleje en lejlighed i en sådan stand. Der er flere muligheder for at løse probemet, f.eks at sige nej tak til det tilbud. Derpå skal din far kræve det betalte depositum tilbage. Jeg vil alligevel foreslå, at din far melder sig ind i den lokale lejerforening. Lejerforeningen kan hjælpe med at starte en sag ved enten huslejenævnet (hvis lejemålet er i privat udlejningsbyggeri) eller beboerklagenævnet (hvis det er i alment byggeri). Det er også muligt at kræve erstatning for flytteudgifter og andre udgifter i forbindelse med din fars situation.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #14198
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej.Det er ulovligt, at udleje en lejlighed i en sådan stand. Der er flere muligheder for at løse probemet, f.eks at sige nej tak til det tilbud. Derpå skal din far kræve det betalte depositum tilbage. Jeg vil alligevel foreslå, at din far melder sig ind i den lokale lejerforening. Lejerforeningen kan hjælpe med at starte en sag ved enten huslejenævnet (hvis lejemålet er i privat udlejningsbyggeri) eller beboerklagenævnet (hvis det er i alment byggeri). Det er også muligt at kræve erstatning for flytteudgifter og andre udgifter i forbindelse med din fars situation.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.