Vandskade i fremlejet egerbolig

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Vandskade i fremlejet egerbolig

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9997
      Sara 1581
      Medlem

      hej vi er 2 piger, der har fremlejet en ejerbolig i glostrup. Vi betaler 7000 om måneden i leje for en 3 værelses lejlighed på 66 kvm bygget 1939.
      Vi har haft vanskade adskillige gange. Ejen af boligen mener at huset bliver ordnet en dag af forskrings-selskabet og det kan tage måneder. Vi kan bare ikke holde ud af bo der mere, der er vand og over det hele.

      Mine spørgsmål er følgene:

      Betaler jeg for meget i husleje?

      skal jeg stadig betale 7000 måneden i huset, selvom jeg ikke bor i lejligheden, men mine møbler er der?

      Ejen af huset mener jeg skal blive ved med at betale 7000, også kan jeg flytte ind igen i lejligheden når forsikringselskabet/håndværkerne en dag går i gang med at på lejligheden repareret? de kan tage flere måneder så han.

      Hvis jeg er finder en anden bolig nu,Har Jeg så stadig en måned opsigelse, selvom vi ikke kan bo i huset pga vanskade?

      Håber I kan hjælpe mig.

      Hilsen Sara

    • #9998
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeres husleje er meget høj. Dette niveau  1273 kr. pr kvadratmeter om året – finder man normalt kun i nyere luksusbyggeri. Hvis I indbringer sagen for Huslejenævet vil lejen sandsynligvis blive sat kraftigt ned. Det vil jeg anbefale jer at gøre. Meld jer ind i en lejerforening og få yderligere rådgivning. I behøver ikke advokatbistand.

      Vandskade

      Udlejer skal straks gå i gang med at udbedre vandskaden, så snart den er opstået. Gør han ikke det kan der opstå alvorlig sundhedsfare, f.eks. skimmelsvampangreb. I bør i så fald klage til kommunen (byrådet eller borgmesteren) og anmode dem om at foretage en undersøgelse. Hvis de afviser at gøre noget, skal I henvise til Vejledning 47 (se nedenfor). I den står det helt klart, hvad en kommune skal gøre i tilfælde af sundhedsfare i boliger.

      I har krav på forholdsmæssigt nedslag i lejen, så længe vandskaden forringer det lejedes værdi. Udlejer skal også betale for erstatningsbolig, hvis I er nødt til at flytte et andet sted hen, mens lejligheden bliver sat i stand. I modsætning til en almindelig huslejeklage, skal sager om forholdsmæssigt nedslag i lejen/erstatning starte i boligretten. I skal i så fald have en advokat. Spørg lejerforeningen, hvem de kan anbefale.

      Hvis udlejer ikke udbedrer vandskaden inden en frist, som I selv sætter, f.eks. 14 dage, så har I ret til at ophæve lejemålet. I kan så flytte, og skal derefter ikke betale mere i husleje.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

      Vejledning 47 · Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum · 27-06-2008 . Socialministeriet

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.