Vandlækage

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9690

      Jeg er en nordmand (derfor min lidt dårlige dansk..) som lejer stueetagen i et hus i Aars på Nord-Jylland, og her har der været meget sne i vinter. Tagrender var fyldt af is, og da plusgraderne kom, blev smeltevandet fra taget ført ind igennem grundmuren, og der har dyppet vand fra vindueskarme og tag i stue og soveværelse. På det værste havde jeg 10 spander/gryder/bokse stående, og der kom 20 liter vand på en nat. Lyden fra dryppende vand i et soveværelse er heller ikke så nem at sove til.
      Jeg har selv været med husejer for at fjerne sne, og lave render for lede smeltevandet, samt forsøgt at begrænse skaden indvendig så meget som muligt.
      Men i loftet er der nu kommet fugt og mug skader, og der lugter ikke godt i lejligheden.
      Udnyttelsen af lejemålet er og har været reduceret sfa. lækagen.
      Og der er ingen tvivl om at dette sker fordi det er et gammelt hus, der tag og mur ikke er tæt.

      Jeg har foreslået over for ejer en reduceret husleje, men det vil de slet ikke gå med til. De mener lejen på 4550 kr. for ca. 90 kvadratmeter er lav nok i forvejen. De begrunder afslaget med, at de selv ikke er skyld i det som har hændt, og det eneste de vil gå med til, er at være med til at dække nogle af mine omkostninger i forbindelse ved opudsning ved fraflytning.
      De vil udbedre skaden når foråret kommer, og har i en periode havet en stor luftaffugter til at køre i stuen.

      Jeg mener på min side, at lejemålets værdi er forringet, og at huslejen dækker en leje af en lejlighed som skal være i 100 % orden. Dette ville slet ikke have hændt i et nyt hus med et tæt tag og en tæt grundmur. Jeg har havet stor sjenanse sfa. lækagen, og jeg føler ikke min indsats for at reducere skaden er blevet værdsat.

      Er det rigtig af mig at kræve reduceret husleje, på baggrund af det som jeg beskriver tidligere i teksten?
      Der er 3 måneders opsigelse på lejemålet, men kan den nedsættes pga. vandlækagen?

      Mvh Kay Arne

    • #9691
      Jakob Lindberg
      Moderator

      1) For det første er din husleje ikke lav – tværtimod.

      2) Uanset, om lejen er lav, er det udlejers pligt, at sørge for, at der ikke sker vandindtrængen.

      Efter lejelovens kap. 11 kan du kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, sålænge en mangel forringer det lejedes værdi for lejeren.  Du har også mulighed for at ophæve lejemålet, hvis udlejer ikke afhjælper manglen straks, dvs tætner taget og reparerer følgeskader. At hæve lejemålet betyder at lejeren kan flytte straks og ikke skal betale leje i opsigelsperioden.

      Da en sådan sag skal afgøres af boligretten, skal du have hjælp af en lejeretskyndig advokat. Start med at kontakte den lokale lejerforening.

      Med venlig hilsen

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.