Vand og varme (husleje størrelse)

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Vand og varme (husleje størrelse)

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10101

      Jeg bor i en lejet lejlighed, ældre eldre ejendom, på 45 kvm, jeg betaler 3000 kr. i husleje ekls. forbrug. Heg betaler 200 kr. aconto vandbidrag og 500 kr. aconto varmebidrag. Ejendommen har kun 3 lejligheder.

      Jeg har været på rejse i 3 måneder og finder ud af at jeg har brugt 1,6 KwH el per dag (bare ikke de føste ca. 30 dage, dag 31 begynder mit EL-forbrug at gå op fra nul til 1,6 per dag). Alt el var slået fra. Eneste forklaring vi (el-selskabet og jeg) kunne finde er at når cirkulations pumpen (til varme og varmt vand (varmet med el, vandpumpe/tank i opgangen)bruger den ca. 1,6 KwH. Underligt nok er der ikke en sikring for cirkulation/vand til de andre 2 lejlighder.

      Lang indviklet forklaring, håber det er til at finde hoved og hale i.

      Så spørgsmål nr. 1

      1) Kan det være rigtigt jeg skal betale for at varme mit vand op gennem mit el-selskab, når jeg samtidig betaler aconto varm og vand?

      2) Hvis spørgmål et kan være rigtigt, virker det logisk at det kun går gennem min EL måler?

      3) Virker det som om 3000 eksl. forbrug er for højt?

    • #10102
      Jakob Lindberg
      Moderator

      1) Strøm til cirkulationspumpe skal ikke betales af dig. Det skal enten betales over huslejen eller over varmeregnskabet.

      2) Nej det er ikke logisk, og det er heller ikke lovligt, at du skal betale for hele ejendommens varmeforbrug.

      3) Din husleje er formentlig for høj. Du betaler 800 kr om året pr kvadratmeter. Jeg vil snarere gætte på, at huslejen skal være under 500 kr pr kvadratmeter eller 1.875 kr om måneden.

      4) Din udlejer har pligt til at aflægge varme og vandregnskab een gang om året. Hvis man ikke modtager regnskabet senest 6 måneder efter varme- eller vandregnskabsårets udløb, kan man undlade at betale aconto-beløb indtil regnskaberne er modtaget.

      Få rådgivning i en lejerforening om hvordan du indbringer sagen for Huslejenævnet. De kan sætte din leje ned.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.