Væggelus og skimmelsvamp.

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Væggelus og skimmelsvamp.

  • Dette emne er tomt.
Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13244
      Camilla HJ.
      Medlem

      Hej Danmarks Lejerforening.
      Jeg står og skal flytte ud af min lejlighed, fordi der er skimmelsvamp, fugt, og væggelus. Min udlejer har hele tiden været ligeglad med det, og nu er det bare for meget. Det er 2. gang der er kommet skimmelsvamp. Første gang jeg havde det, satte han bare en plade over det, nu er det begyndt at komme igen. Derudover er det begyndt at komme bag min sofa, som muligvis har taget skade af det.
      Han får det til at lyde som om at det er min egen skyld, fordi at sofaen har stået for tæt op af muren, selvom den har stået 10 cm fra. Væggelusene er åbenbart også min egen skyld, dem mener han jeg har taget med hjem fra ferie som jeg var på i uge 21, og har først lige fået dem i sidse uge. Men det ligger sådan at der hvor skimmelsvampen er, er der en revne i muren og tapetet er gået fra, og det er der væggelusene bor. Jeg har fået flyttet alle mine ting, undtagen min sofa, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med den.
      Har jeg ret til erstatning af sofaen, og mine andre ting som måske også er angrebet af skimmelsvamp og væggelus?

      Han er en meget stædig udlejer og mener ikke at jeg har ret til erstatning. Hvor skal jeg henvende mig for at få styr på det hele?

    • #13245
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, i princippet har du ret til erstatning og eventuelt forholdsmæssigt nedslag i lejen for den tid, der har været skimmelsvamp. Du bør gøre følgende:

      1) Anmelde sagen til kommunalbestyrelsen. Henvis til vejledningen nedenfor. De skal derefter undersøge sagen og kan give udlejer et påbud om at foretage en professionel fjernelse af skimmelsvampen.

      2) Kræve erstatning og forholdsmæssigt afslag i lejen

      Meld dig ind en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #13246
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg glemte henvisningen til vejledningen:

      VEJLEDNING nr 47 af 27/06/2008. Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum

      Se: Vejledning 47 om skimmelsvamp

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.