Utilfredsstillende Lejemål / Svigt i udlejerens forpligtelser

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Utilfredsstillende Lejemål / Svigt i udlejerens forpligtelser

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9619

      I 2008 indgik jeg en lejekontrakt, på en 100 km2 3 vær lejlighed, med privat udlejer.

      Der er igennem tiden dukket en del fejl og mangler op ved lejemålet, som jeg flere gange har gjord udlejer opmærksom på, men ved de fleste ting er der ikke sket noget. Det drejer sig eksempelvis om vand der siver ind af min hoveddør og opløser gulvet. Døren i sig selv er sat for lavt i forhold til gulvet så den i forven skraber mod gulvet, og når det er fugtigt er det en udfordring i sig selv at åbne døre. Andre eksempler er punkterede vinduer, tapet i en baggang der falder af p.g.a fugt gulv der ikke er stabiliseret og giver efter, stik der falder ud af væggen mm.

      Sidenhen er jeg blevet opmærksom på at 2 af værelserne ikke må bruges til beboelse da de lovpligtige nød udgange og udluftningsmuligheder ikke er der, hvilket jeg gjorde værten, og kommunen opmærksom på tilbage i August 2009. Værten fik et påbud om at få det ordnet på det tidspunkt.

      Siden det er der intet sket, og nu er jeg ved at være så træt af det at jeg vil have opsagt mit lejemål.

      Måt spørgsmål er: Er det med ovenstående muligt at opsige mit lejemål med øjeblikkelig virkning, pga. kontraktbrud som det i min mening er, da 2 af de værelser der indgår i de 3 uden disse nødudgange ikke må anvendes til beboelse, og lejligheden dermed IKKE er en 3 værelses lejlighed?

    • #9620
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Som du beskriver dette, har du ret til at ophæve lejemålet. At ophæve et lejemål vil sige, at man fraflytter lejemålet og ikke er forpligtet til at betale husleje i den normale opsigelsesperiode. Regler om i hvilke situationer en lejer kan ophæve lejemålet, findes i lejelovens § 12 og § 15.

      Du har også mulighed for at kræve er statning og forholdsmæssigt nedslag i lejen for den periode, der er gået.

      Da din udlejer formentlig ikke vil acceptere ophævelsen, skal sagen igennem Boligretten, og du har derfor brug for en lejeretskyndig advokat. Start med at kontakte den lokale lejerforening.

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.