Uenighed omkring vand/varme regnskab

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Uenighed omkring vand/varme regnskab

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9923

      Jeg lejede en et-værelses lejlighed på 50 m2 fra d. 1/9 2009 men boede kun i lejligheden de første 2 måneder. Herefter boede jeg stort set sammen med min kæreste, dvs. at jeg ikke benyttede lejligheden. Jeg var der stort set kun for at tømme postkassen. Udlejer var bekendt med dette. Jeg opsagde lejligheden midt i december. Jeg havde 3 måneders opsigelse gældende fra 1/1 2010 til 1/1 2010.
      Jeg har betalt 400 kr. a conto i varmebidrag og 300 kr. a conto i vandbidrag.
      Jeg har stadig ikke fået en opgørelse af vand og varme forbrug fra mine tidligere lejere på trods af utallige henvendelser til dem. Nu skriver vi altså november 2010! Nu mener de så at have regnet det ud til at de skylder mig ca. 700 kr. (De satte a conto bidragene 150 kr. højere end det egentlig forventede forbrug, jeg kan ikke huske hvorfor, men accepterede det, da jeg jo vidste at jeg ville få pengene tilbage når varme/vandregnskabet kom)
      Jeg er i tvivl om hvad jeg skal stille op.
      Jeg mener at det beløb de skylder mig er langt højere end de 700 kr. da jeg jo ikke har haft noget varme og vandforbug i 5 ud af de 7 måneder jeg har betalt husleje. De siger at det er fordi det bliver regnet ud for hele opgangen på en gang – men det fremgår ingen steder i min lejekontrakt. Skal jeg ikke kun betale for det jeg rent faktisk har brugt?
      Og hvad gør jeg når de nægter?
      På forhånd tak for svar!
      Vh den meget frustrerede

    • #9924
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der er en lang række regler om aflæggelse af varmeregnskab, som din udlejer skal overholde. Se under Rettigheder i menubjælken. Hvis du ikke får et skriftligt og gyldigt regnskab kan du i visse tilfælde få dine varmepenge tilbage ubeskåret. 

      Du skal betale for det forbrug, der beregnes ud fra aflæsningerne på din varmemåler. Dertil kommer en andel af det fælles forbrug i ejendommen, som beregnes ud fra kvadratmeter. Reglerne er for komplicerede til at jeg kan redegøre for dem her. Se i menubjælken under Rettigheder.

      Du skal kun betale a-conto-vandbidrag, hvis der er en særskilt vandmåler for din lejlighed. Er der ikke det, skal du have vandbidraget retur fra lejemålets begyndelse.

      Kontakt en lejerforening og få nærmere rådgivning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.