udskifting af genvæksanlæg ?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen udskifting af genvæksanlæg ?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9831

      Håber inderligt at i kan hjælpe mig..

      Jeg bor i et lejet rækkehus som er under Domea boligen er fra 1990 og der er kun blevet lavet sporatisk malerarbejde siden de blev bygget. Boligen er på 76 m2 og har en husleje pt. på 4650 kr plus forbrug.. der er hvert år underskud på budget og vi stiger igen d 1-4-2011 med ca 300 kr pr mdr. I min bolig er der et genvæksanlæg. Sidste år blev der på beboermødet vedtaget at hver enkelt bolig kunne få genvæksanlægget udskiftet, da det gamle ikke virkede og var blevet erklæret “ulovligt” pga. alder og et manglene spjæld i udsugning over emhætte, som giver øget risiko fro brandfare, men dette ville medføre en huslejestigning på yderlig 235 kr pr mdr. Der blev ved afstemning vedtaget at hver enkelt bolig kunne bestemme om de ønskede et nyt genvæksanlæg. halvdelen af boligerne ville have det gamle udskiftet og den anden halvdel ønskede det ikke. Nu skal vi igen til beboermøde til september, og på dagsordnen står der, at der skal besluttes om de resterende boliger skal have etableret et nyt genvæksanlægget, trods at de ikke ønsker det. Kan det passe, at hvis der er fleretal til beboermødet, kan de andre beboer bestemme i andres boliger, om de skal have det udskiftet? og når boligen er i følge lejekontrakt udlejet med genvæksandlæg burde det så ikke virke og være lovligt? og skal det så ikke være fra vedligeholdelses kontoen, at pengene skal hentes når det skal udskiftes og ikke hos hver enkelt lejer? jeg har boet i min bolig i 3 år og genvæksandlægget har aldrig virket optimalt, derfor har jeg det slukket og ser ingen grund til at få et nyt, da jeg ingen behov har for det. jeg lufter meget ud og min bolig har et tørt og sundt indeklima. agumenterne for at genvæksanlægget skal udskiftes er brandfaren og der vil komme fugt i husene pga af dårlig indeklima.. så derfor ser Domea sig nødsaget til at få de resterende udskiftet, trods modstand.. for lejers regning!… Kan det være rigtig?

      Med Venlig Hilsen

      Helle

    • #9832
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg kender ikke ordet “genvæksanlæg”, men regner med, at der er tale om et anlæg til genindvinding af varme, en genindvindingsanlænlæg.

      1) Principielt, skal udlejeren holde alle den slags tekniske installationer ved lige. Hvis de ikke fungerer, skal de fornys.

      2) Man må ikke nedlægge udsugningen fra lejlighederne, med mindre man sætter noget andet og mindst lige så godt i stedet.

      3) Enkelte lejere kan normalt ikke fravælge at få fornyet genindvindingsanlægget.

      4) Ja, et flertal på beboermødet kan desværre godt tvinge mindretallet til at få udskiftet genindvindingsanlægget

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.