udlejers ret til at besigtige lejemålet

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen udlejers ret til at besigtige lejemålet

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10074
      Susanne 3483
      Medlem

      Jeg har i dag modtaget et brev fra udlejer om, at denne ønsker, at besigtige mit lejemål i overmorgen. Der er ikke angivet nogen begrundelse, for den ønskede besigtigelse.

      Imidlertidigt er det ikke første gang at udlejer kommer på besøg med en lup, og ærligt talt er jeg meget træt af det:(

      Har jeg ret til at få en begrundelse?

      Hvis udlejer kan kræve en besigtigelse – hvor lang tidsfrist har jeg så i forhold til, at give denne adgang til lejemålet?

      Bedste hilsner

      Rike

    • #10075
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der er tre situationer i følge lejeloven, hvor en udlejer kan kræve adgang til det lejede:

      § 54: “Når forholdene kræver det”. Det vil sige, hvis der er behov for øjeblikkelig indgriben, f.eks. brandfare, vandskade osv. Ved uopsættelige reparationer behøver han ikke at varsle det i forvejen.

      § 55: Hvis udlejer vil “iværksætte arbejder i lejemålet”, f.eks. forbedringer eller vedligeholdelse. Hvis der er tale om mindre arbejder, der ikke er til “væsentlig ulempe for lejeren” skal udlejeren varsle arbejdet 6 uger før. Hvis der er tale om større arbejder, skal han varsle med 3 måneders varsel.

      § 97: Hvis du har sagt op og skal flytte, har udlejer ret til at fremvise lejeligheden for nye lejere.

      Hvis ikke udlejers ønske om besigtigelse falder ind under et af disse tilfælde, kan man som lejer nægte udlejer adgang.

      Meld dig ind i en lejerforening og få råd og bistand.

      Med venlig hilsen, jakob Lindberg

       

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.