Udlejers opsigelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9524

      Hej,

      Jeg har i otte år boet i en tofamielsejendom (ifølge BBR). På det tidspunkt, hvor jeg flyttede ind boede der tre andre lejere i selvstændige boliglejemål. Ejendommen er ifølge en boligretsdom fra 2006 opdelt i mindst fire selvstændige beboelseslejligheder. De to lejere er fraflytttet, og der er ikke sket genudlejning. Vi er to lejere tilbage. Den anden lejer blev opsagt efter § 83, litra a for et år siden, da udlejer selv ønskede at bo i lejemålet. Boligretten har netop afgjort denne tvist til udlejers fordel, så inden længe er jeg pludselig lejer i en tofamiliesejendom, hvor min udlejer bebor det andet lejemål.

      Jeg forventer at få en opsigelse, når udlejer er flyttet ind. Men han kan vel ikke påberåbe sig tofamiliehusreglen, da det må være forholdene på mit indflytningstidspunkt , der er afgørende, hvor der jo var fire selvstændige beboelseslejligheder. Er det korrekt forstået?

      Hvis han så i stedet vælger at opsige mig efter § 83, litra a, kan han så bruge denne paragraf igen, når han lige har fået ”smidt” den anden lejer ud efter denne paragraf eller skal der gå en periode, før den kan bruges igen? Hvis han vælger at opsige mig efter § 83, litra a, skal han så tilbyde mig den anden lejlighed han nu selv bebor – § 84, litra f, hvis han får medhold i, at der er tale om en tofamiliesejendom?

      Jeg mener, at det er en kreativ omgåelse af opsigelsesreglerne, hvis det er muligt, men det må juraen jo afgøre.

      Mvh
      Henrik

    • #9525

      Du har ret i, at der er retspraksis for, at det er forholdene på tidspunktet for kontraktingåelse, der afgør om der kan opsiges efter tofamiliehusreglen.

      Ligeledes har du ret i, at når udlejer selv bebor en lejlighed i en ejendom, da kan udlejer ikke opsige en lejer fra en anden boelseslejlighed i ejendommen, uden samtidig at tilbyde denne lejer at overtage udlejers hidtidige lejlighed.

      Ud fra din indledende beskrivelse af situationen vil jeg mene, at der kan være baggrund for at “grave lidt” i den tidligere boligretssag. Jeg tor desværre der er god grund til din skæpsis mht. velvilje fra udlejer, og vil derfor tilråde, at du snarest muligt opsøger videre assistance hos en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/admin/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.