Udlejers manglende vedligeholdelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Udlejers manglende vedligeholdelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10465
      SP 2059
      Medlem

      Hej,

      Mit problem er svært at forklare kortvarigt, men jeg vil forsøge.

      Jeg påbegyndte 1. august et lejemål. Den 8. august stod det klart for mig, at der ved nedbør udenfor kommer store mængder vand ind i køkkenet fra loftspladerne. Det har regnet hver dag, og problemet har således plaget mig hver dag, fra søndag d. 8. august til og med idag, torsdag d. 11 august, og vil fortsætte. Udlejer har fortalt mig, at han er bekendt med tidligere tagproblemer, men at man udelukkende har valgt at ligge en presenning under taget, fordi “ejeren” ikke ønsker at lægge nyt tag på bygningen, selvom det egentlig er tiltrængt og nødvendigt (ifølge udlejer). Jeg betragter dette som forsømmelse af udlejers udvendige vedligeholdelsespligt, fordi jeg jo kan være ligeglad med hvem ejeren er, da udlejer overfor mig har de juridiske pligter. Udlejer har set sig sur på mig efter mit gentagne “brok”, som han kalder det, og ønsker mig ude at lejligheden hurtigst muligt, og så vil han “glemme” det hele. Jeg har betalt 3 måneders husleje som depositum samt 4800 kr. for august måned. I alt 16.800 kroner. Jeg sagde til ham, at jeg nok hurtigst kunne være ude ved udgangen af næste uge. Jeg har på fornemmelsen han ikke vil betale mit depositum samt huslejen for denne måned tilbage. Jeg betragter lejligheden som ubeboelig. På en dag som idag hvor det har regnet meget, er der nok kommet 7-10 liter vand ned fra loftet. Jeg mener som sagt han har forsømt sin vedligeholdelsespligt når han i forveen har kendt problemet, i øvrigt uden at informere mig om det, og jeg betragter derfor generelt kontrakten som værende ugyldig, fordi præmisserne den er indgået på er forkerte og/eller falske, idet min lejlighed i kontrakten er beskrevet som nyistandsat, hvilket ikke er tilfældet. Hvad kan jeg gøre, hvis han nægter at give mig mine penge tilbage?

    • #10466
      Jakob Lindberg
      Moderator

      1) Du kan ophæve lejemålet. Derved er du kun berettiget til at betale husleje frem til den dag, hvor du er fraflyttet.

      2) Du kan kræve erstatning for ekstra flytteomkostninger, ødelagte møbler mv.

      3) Du kan kræve forholdsmæssigt nedslag i lejen for den tid du har boet i lejemålet.

      Hvis udlejer ikke vil acceptere dine krav, skal sagen anlægges ved Boligretten. Du skal derfor have en advokat. Henvend dig i en lokal lejerforening og hør, hvem de kan anbefale.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.