Udlejer vil ophæve lejemål efter 4 år?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Udlejer vil ophæve lejemål efter 4 år?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11570
      Ricco 3173
      Medlem

      Jeg bor i en privat ejerlejlighed, som jeg har lejet i en periode på snart 4 år(1/8-12) – godt nok på 2 lejekontrakter af 2 års varighed, men under samme forhold.

      Nu vil udlejer ikke forlænge lejeperioden for yderligere 2 år, da han mener at hvis jeg lejer lejligheden yderligere 2 år, kan jeg ikke sætte ud, med mindre ejer selv vil flytte tilbage til lejemålet, og kun med 1 års varsel?

      Jeg selv mener at ovenstående regel, træder i kraft hvis jeg har beboet lejemålet mere end 24 måneder? – men jeg er ikke sikker.

      Det skal lige siges, at udlerjer gerne ser jeg bliver boende i lejemålet, men er nervøs for reglen om at jeg ikke kan sættes ud.

      Hvordan er reglerne, og kan han kræve at jeg flytter og derefter leje lejligheden ud til en ny lejer?

    • #11571
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der findes ikke nogen regler, der udtrykkeligt forhindrer at udlejer gentager den tidsbegrænsede udlejning mere end to gange. Men jo flere gange han gør det, jo større bliver lejerens chance for at få underkendt den tidsbegrænsede udlejning ved at anlægge en retssag efter lejelovens § 80, stk. 3 nedenfor.

      Jeg anbefaler, at du allerede nu anlægger en sag mod udlejer for at få tilsidesat tidsbegrænsningen. Kontakt en lejerforening og få en anbefaling af en lejeretskyndig advokat.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

      Uddrag af lejeloven:

      § 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

      Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

      Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.