udlejer overholder ikke indflytningsdato

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen udlejer overholder ikke indflytningsdato

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10199

      Hej.
      Min mand og jeg har skrevet under på en lejekontrakt
      hvor lejeforholdet begynder d. 01.04.2011 og ender
      d. 31.03.12.
      Da vi skulle overtage nøglerne d.03.04.2011 (som skrevet i lejekontrakten), stod vi foran lukkede døre og udlejer kom ikke.
      Jeg ringede derfor straks til udlejer som oplyste, at hun bla. havde influenza, at der var opstået nogle problemer og at den tidligere lejer stadigvæk bor i lejligheden, som jeg ikke var blevet informeret om.
      Hun spurgte om vi ikke kunne udskyde indflytningen til slutningen af måneden? – Men…
      – Kan vi uden varsel opsige lejekontrakten?
      – Skal der laves en ny lejekontrakt?
      – Kan vi forlange depositum og forudbetalt leje
      tilbagebetalt?

      Mange tak og venlig hilsen annette

    • #10200
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Annette

      I kan altid opsige lejekontrakten med 3 måneders varsel. Spørgsmålet er om I har ret til at ophæve lejemålet og kræve jeres depositum og forudbetalt leje ubeskåret tilbage. De afhænger af, om udlejer uden unødigt ophold – dvs. meget hurtigt retter op på situationen og får fjernet den tidligere lejer fra lejemålet. I har dog altid ret til et forholdsmæssigt nedslag i lejen for den tid, hvor I ikke kan bruge lejligheden. Se Lejelovens § 10, stk. 2 nedenfor.

      Meld jer ind i en lejerforening. De kan rådgive jer og samtidig bedømme om lejen er for høj. Hvis den  er det, kan I få den nedsat ved at klage til Huslejenævnet.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

      Lejelovens § 10

      Stk. 2. Er den tidligere lejer ikke fraflyttet på overtagelsestidspunktet, kan lejeren kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen for den tid, det lejede eller en del deraf ikke står til hans rådighed. Bliver hindringen ikke uden unødigt ophold fjernet, efter at udlejeren er underrettet, kan lejeren hæve lejeaftalen. Han kan endvidere kræve erstatning, medmindre udlejeren godtgør, at forsinkelsen ikke skyldes noget forhold, for hvilket han er ansvarlig.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.