udlejer nægter reperation af afløbsrør

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen udlejer nægter reperation af afløbsrør

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10287
      Susanne 3483
      Medlem

      Hej og tak for den gode og kvalificerede rådgivning:)

      Jeg er desværre ikke på god fod med min udlejer efter at have ført sag og fået medhold i huslejenævnet om lejenedsættelse – og det har givet anledning til en del problemer efterfølgende.

      Mit køkkenafløb,(et gevind der forbinder afløbet med vasken) er pga tæring gået fra hinanden:(

      Udlejer vil ikke besigtige det defekte afløb, men har over tlf afgjort at jeg selv er skyld i, at det er gået fra hinanden og påstår at det hører under indvendig vedligehold og derfor skal laves på min regning. (jeg mener afløbet og vasken er fast inventar)

      Jeg har nu skrevet til ejendommens administration og sagt, at hvis jeg ikke hører videre fra dem eller udlejer senest i morgen inden kl. 14 iværksætter jeg en reperation selv (på udlejers regning). (dette for at sikre mig skriftligt bevis for min henvendelse om et defekt afløbsrør)

      Jeg har talt med et vvs firma og de kan ved fakturen vedlægge foto og en faglig kommentar om, hvad der forårsagede at røret gik i stykker.

      Er dette holdbar bevisførelse i fht en evt oprettelse af en sag i huslejenævnet (jeg har et par stykker til at lægge oveni) Eller kan jeg bruge det som dokumentation for forbedringer ved en evt. fraflytning? Eller skal jeg betale det hele selv?:(

      Synes ikke rigtigt det fremgår af lejeloven, hvad lejers rettigheder er i den forbindelse – et defekt køkkenafløb er jo en ret uopsættelig reperation synes jeg – vi har spist pizza i tre dage nu:)

      Bedste hilsner

      Rige

    • #10288
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Din bevisførelse virker bestemt holdbar. Du bør indbringe sagen for huslejenævet, hvis du har andre vedligeholdelsesmangler, du vil klage over.

      Hvis håndvasken er den eneste mangel, vil du  formentlig ikke få noget ud af at gå til huslejenævnet, da huslejenævnet ikke må afgøre sager, hvor manglen allerede er udbedret. Og I kan ikke vente 3-6 måneder på at sagen bliver afgjort.

      Derfor må i selv bestille håndværker og lægge pengene ud. I kan så efterfølgende stævne udlejer ved boligretten for at få pengene. I kan også modregne i huslejen, men dette anbefaler vi sjældent, da det kan udløse en ophævelse fra udlejers side. Denne skal så behandles i Boligretten. Hvis Boligretten mener, at I ikke havde ret til modregning mister I lejemålet.

      Få rådgivning i en lejerforening eller hos en lejeretskyndig advokat.

      Med venlig hilsen Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.