Udlejer kræver ny-istandsættelse af lejl, som var uistandsat ved indflytning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Udlejer kræver ny-istandsættelse af lejl, som var uistandsat ved indflytning

  • Dette emne er tomt.
Viser 0 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11504
      Pia Sinikka
      Medlem

      Min leje-lejlighed var uistandsat ved indflyning. Nu kræver udlejer, at jeg istandsætter den ved fraflytning, da det står i min kontrakt & i et separat brev, som ved indflytning blev underskrevet af alle 3 parter (forrige lejer, udlejer og mig).

      Efter mange år er jeg netop fraflyttet.
      Nu er jeg i tvivl om min udlejer betragter mit lejeforhold som bytte. Forrige lejer blev valgt som den heldige køber af mit hus (ud af 4 interesserede), fordi han overtalte sin udlejer om, at jeg skulle overtage hans lejemål. Skal det stå i min kontrakt, hvis det var et almindeligt §73-bytteforhold?
      Det er korrekt, at vi byttede bolig (fra ejer til leje), men om der er sket et bytte i lejelovens forstand, det ved jeg ikke.

      I følge Lejelovens §99, kan jeg se, at en udlejer ikke kan fravige $98, om istandsættelse. Altså de kan ikke kræve at jeg leverer et bedre lejemål end det jeg modtog. Gælder det også for byttelejligheder.

      Udlejers advokat siger, at jeg har indtrådt i tidligere lejers forpligtelser. For mig lyder det som om, at advokaten betragter forholdet som “bytte”. Kan jeg godt blive pålagt at skulle istandsætte ved fraflytning, fordi jeg overtog tidligere lejers forpligtelser? Gælder §98 ikke ved bytte?

      Der blev ikke lavet besigtigelse eller rapport da jeg flyttede ind. Jeg fik en ny lejekontrakt i mit eget navn, og tidligere lejers forpligtelser er ikke nævnt i min kontrakt. Men der står markeret med kursiv, at jeg skal istandsætte ved fraflytning.

      Advokaten siger, at fordi jeg accepterede at overtage alle lejers forpligtelser, så lavede de ikke nogen besigtigelse og rapport. Jeg har ikke noget på skrift, hvor jeg overtager tidl. lejers forpligtelser. Jeg har kun skrevet under på, at istandsætte ved fraflytning.
      Først nu er jeg opmærksom på, at dette kan man ikke kræve, hvis den ikke var ny-istandsat ved indflytning.

      Jeg har på skrift, at lejemålet var uistandsat ved indflyning.

      Jeg har hele tiden regnet med, at jeg havde et almindeligt lejeforhold.

      Jeg håber på hurtig tilbagemelding.

Viser 0 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.