Udlejer konkurs, fraflytning.

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Udlejer konkurs, fraflytning.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11572
      Maja Borup
      Medlem

      Min kæreste og jeg har opsagt lejemålet. Vi har 3 mdr. opsigelse. Vi har indbetalt et depositum der svare til 3 mdr husleje. Jeg har læst om § 7 (lejeloven)som bl.a. sikrer os tilbagebetaling af depositum så snart der kommer en ny køber på ejendommen. Men et er lov og noget anden er hvad ny køber vælger at gøre? Pt er vi dårlig stillet da vi ingen underskrevet indflytningsrapport har. Vi gennemgik dog lejligheden med udlejer, da vi flyttede ind og der blev taget billeder, men disse ligger udlejer inde med. Kan se i vores lejekontrakt at der er sat x ”i nej” ved besigtigelse ved indflytning.Vi har prøvet at kontakte udlejer, men nummeret eksisterer ikke længere. Så tænker vi godt kan skyde en hvid pil efter vores indskud, har vi ret? Jeg har alligevel et par spørgsmål.
      Inden for 14 dage, efter opsigelsesperiodens udløb, skal lejligheden beses og der skal laves en udflytningsrapport, men hvem skal vi gøre det sammen med? Er det sammen med det advokatfirma der nu administrerer lejligheden, hvis lejligheden ikke er blevet solgt? På trods af de ikke kender til lejlighedens stand ved indflytning?
      Mit andet spørgsmål er: Hvis advokatfirmaet godkender lejligheden kan en fremtidig køber så, efter vores opsigelsesperiode er udløbet, komme med indsigelser om hvad der skal laves, og trække det fra vores depositum, som han er forpligtet til at udbetale?
      En hel 3. ting er at vi er 7 lejemål i ejendommen. Og vores lejemål samt 2 andre lejemål betaler a-conto vand 300 kr/ mdr. Udlejer blev gjort opmærksom på i sommers(konkurs jan. 2012) mundtlig at vi ikke mente vi skulle betale a-conto vand, i og med vi ikke har individuelle vandmålere, men fælles vandmåler. Dette fremgår også af vores lejekontrakt hvor der er sat x i ja under: ”udlejer levere vand til lejemålet” og i nej, under: ”hvis ja udgiften til vand fordeles på grundlag af individuelle forbrugsmåler.” på lejekontraktet under § 3(betaling af leje) står: a conto vandbidrag 300 kr. Jeg kontaktede advokatfirmaet idag og talte med advokaten. Jeg gjorde ham opmærksom på at jeg ikke var interesseret i at rejse krav mod tilbagebetaling af a-conto vand gennem vores lejeperiode, men blot ikke ønsker at betale vand længere. Han oplyste mig om at jeg var velkommen til at sende et brev hvori jeg skriver, at jeg ikke agter at betale vand, men at vi skulle være forberedt på at blive smidt ud, hvis vi ikke betaler vand, de sidste 3 mdr, og det ville være dumt ikke at betale, hvis jeg tog fejl. Er bare rasende over at gå og betale for noget, jeg ikke skal. Tænker det fremgår jo tydeligt af lejekontrakten, at vi ikke skal, hvis man har kendskab til paragrafferne. Advokaten jeg talte med havde ingen intentioner om at kigge i lejeloven, og sagde jeg måtte kontakte en advokat for at få rådgivning. Han sluttede af med at sige at han ingen kommentarer havde.

      hvad gør vi lige? er det bare endnu engang at bide i det sure æble fordi man som lejer ikke altid bruger hovedet når man flytter ind?

    • #11573
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er aldrig for sent at gøre noget. Og advokatens arrogante optræden inviterer jo til, at han kommer under “kærlig behandling” af en lejerforening.

      De manglende billeder ved indflytningen er kun et problem, hvis I har sat kryds i rubrikken: lejligheden var nyistandsat ved indflytningen.

      Start en sag ved huslejenævnet, hvor I kræver samtlige aconto bidrag til vand tilbagebetalt.

      Der er stor sandslynlighed for at I betaler for meget i husleje. Hvis det er tilfældet kan lejerforeningen hjælpe jer med at starte en sag ved huslejenævnet, hvor I kræver lejen nedsat med tilbagevirkende kraft fra indflytningen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.