Udlejer er desperat

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12017
      Thomas 3624
      Medlem

      Hej.
      Igennem 2 år har min svigermor og hendes kæreste lejet et gammelt hus, hos privat udlejer. Lejemålet blev indgået på alm vilkår, dog mangler vejledningen i lejekontrakten.
      Da den første vinter kom, stod det klart at det gamle oliefyr i huset ikke var i stand til at varme huset op, da det havde udtjent sin levetid. Ej heller var brændeovnen i husets stue til megen hjælp, da den som skorstensfejeren sagde var “et mindre vellykket skoleprojekt”, og dermed heller ikke lovlig. Et vindue og en dør var rådnet helt igennem, og dermed meget utætte.
      Disse forhold blev indbragt for udlejer, som bare oplyste at hans økonomiske situation var så dårlig, at han ingen penge havde til den slags.
      Min svigermor måtte dermed selv stå for udskiftningen af oliefyr, brændeovn, dør, vindue og flere andre ting i ejendommen, da hun som sådan ellers var glad nok for huset.
      Haven var en jungle, og delvist brugt som losseplads. Den er igennem de sidste 2 år blevet ryddet og er blevet rigtig flot.

      Da der på et tidspunkt var blevet betalt over 20.000 kr af egen lomme til andre ting end “indvendig vedligeholdelse”, lykkedes det at få sat huslejen 500 kr ned, hvilket den var de sidste 12 måneder af lejemålets løbetid, men dette blev dog aldrig anført i en ny lejekontrakt.

      Nu er min svigermor og hendes kæreste så flyttet i et andet hus.
      Ved fraflytning havde de anslået brugt 30.000 kr på ting, som de ikke tager med derfra, flere af tingene har de kvittering på.
      Da de opsagde lejemålet, oplyste de udlejer om at de muligvis ikke var ude til den aftalte dato, da istandsættelsen af det nye hus, måske trak ud med nogle dage. Det var udlejer helt indforstået med, det var ikke noget problem.
      Nu 14 dage efter fraflytning gør han alligevel krav på 14 dages ekstra husleje.
      Han har jo som sådan retten på sin side idet lejemålet ikke var fraflyttet på den oprindelige dato.
      Men for min svigermor bliver det bare principielt forkert for hende, at blive ved med at betale og betale.
      Løbet er sikkert kørt, og hun slipper nok ikke for at betale.
      Men nu har hun så meddelt udlejer om at hun vil mødes med ham på adressen, hvor han vil få pengene, når hun har fået sin brændeovn.
      Vi medbringer en anden gammel, men rigtig flot brændeovn, men som den oprindelige heller ikke er med prøvningsattest.
      Det er vel min svigermors brændeovn, når hun ligger inde med kvittering og prøvningsattest?

      Min svigermor vil rigtig gerne få det ud af verden, da hun dagligt modtager opkald, både fra udlejeren og hans datter, hvor de truer med bål og brand, hvis pengene ikke falder.
      Han truer også med kommunen, da han er blevet sat under administration, og de så efter sigende styrer hans økonomi. Jeg ved nu ikke hvad kommunen har med det at gøre, men det går alt sammen min svigermor meget på.

      Er en kontrakt overhovedet gældende, såfremt kun 6 ud af 13 sider af typeformular A, 8. udgave er udleveret?

      Ellers mange tak for en spændende brevkasse.

      Hilsen Thomas

    • #12018

      Løbet behøver bestemt ikke at være kørt: Det du beskriver er klart urimeligt – og indeholder adskillige ulovlige forhold – og jeg er ret overbevist om at der kan gøres flere effektive ting ved det, som vil give din svigermor økonomisk kompensation af ikke helt ubetydelig størrelse.

      At gå konkret ind i det kræver en nærmere undersøgelse og analyse, hvor man må have langt flere oplysninger om situationen og omstændighederne. Dermed er vi ovre i sagsbehandling, som vi ikke kan påtage os på brevkassevilkår, men det gør til gengæld vores lokale lejerforeninger, og jeg vil anbefale dig at opsøge assistance hos en af dem. Dog vil jeg skitsere et par af mulighederne for jer:

      > Når din svigermor ikke, vedhæftet selve kontrakten, har fået vejledningssiderne fra kontraktblasnketten, så er “blanketreglen” overtrådt, og det betyder, at lejemålet er omfattet af lejelovens regler i fuldt omfang: Det betyder UGYLDIGHED for alt i kontrakten, der kan tolkes til din svigermors ulempe, i forhold til lejelovens udganspunkter. Blandt andet hæfter din svigermor ikke for nogen form for vedligeholdelse.

      > Ud fra det indtryk din beskrivelse af lejemålet giver, med hensyn til udstyr, indretning og tilstand, vil det overraske mig meget, hvis ikke huslejen har været på et niveau, så den væsentligt overstiger “det lejedes værdi”. En evt. nedsættelse kan – da lejemålet er mere end et år gammelt – kun få tilbagevirkende kraft, til seneste gang huslejen evt. blev reguleret; men det er værd at kikke nærmere på.

      > Fraflytningssagen kan der udfra dine oplysninger muligvis /muligvis ikke hentes noget på, men det bør som nævnt analyseres nærmere af nogen der har forstand på de dele.

      Så jeg vil altså anbefale dig/jer snarest at opsøge assistance hos en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.