Tilbage betaling af Depositum i dele lejlighed

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Tilbage betaling af Depositum i dele lejlighed

  • Dette emne er tomt.
Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12039

      Kære brevkasse.

      Vil i komme med en vurdering af nedenstående.

      Min datter og en veninde flytter samtidig ind i en nyistandsat 3 værelse lejlighed med nyt køkken og bad på 85 m2.
      Min datter står på lejekontrakt som lejer alene.
      De har betalt 50 % hver af alle udgifter.De har indbetalt 3 mdr. forudbetalt leje på 22.900.- og Depositum svarende til 3 mdr.leje på 22.900.-
      Veninden flytter efter 1 år og 2 mdr.Veninden er igang med at bo den forudbetalte leje op,( som dog stadig er hos udlejer, derfor betaler min datter hendes husleje i perioden)
      Der står i lejekontrakten at lejligheden kun må istandsættes af udlejers håndværkere.
      Vi har kontaktet udlejer ang. prisen på istandsættelse efter lejlighede har været beboet i 1 år og 2 mdr. Udlejer siger at det vil koste hele depositummet at nyistandsætte lejlighed i samme stand som ved indflytning, samt et extra beløb hvis der er ødelagt noget.
      Min datter forslår at veninden får 50 % tilbage af hendes andel på 11.500.- 50% af depositum i alt 5.750.-
      Disse 5.750.- skal dække istandsættelse af venindens værelse på 16 m2, samt dække venindens andel af fælles arealet Stue,gang,køkken og badeværelse.
      Er det ok at gøre det på den måde, da de begge ville tabe hele depositummet hvis de begge var flyttet ud.
      Veninden vil have hele sit depositum tilbage fordi hun selv bare vil male hendes eget værelse, og derefter siger at der alligevel ikke bliver malet på fælles arealet. Veninden mener at en evt. ny lejer bare kan betale hendes andel af depositum på 11.500.- så hun kan få hele sit depositum tilbage.

      Med venlig hilsen
      Henrik

    • #12040
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er svært at rådgive jer i denne situation. Lejeloven siger noget om lejers og udlejers indbyrdes forhold, men ikke noget om, hvordan forholdet skal være mellem to lejere.

      Jeg synes umiddelbart, at dit forslag er rimeligt. Hvis der ikke ligger nogle skriftlige eller mundtlige aftaler mellem de to indbyrdes, vil din datter i princippet være berettiget til at vente med at afregne depositum over for veninden til den dag, hun selv flytter.

      Hvis I vil have yderligere rådgivning må jeg henvise din datter til at indmelde sig i en lejerforening.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #12041
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er svært at rådgive jer i denne situation. Lejeloven siger noget om lejers og udlejers indbyrdes forhold, men ikke noget om, hvordan forholdet skal være mellem to lejere.

      Jeg synes umiddelbart, at dit forslag er rimeligt. Hvis der ikke ligger nogle skriftlige eller mundtlige aftaler mellem de to indbyrdes, vil din datter i princippet være berettiget til at vente med at afregne depositum over for veninden til den dag, hun selv flytter.

      Hvis I vil have yderligere rådgivning må jeg henvise din datter til at indmelde sig i en lejerforening.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.