tidsbegrænsning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10714
      maria 3042
      Medlem

      Jeg har lejet et hus, som udlejer har haft stående ubeboet i 4-5 år. Der har derfor ikke boet nogen på ejendommen som har haft helårsstatus hele denne ubeboede periode.
      Udlejer har i lejekontrakten anført at lejemålet er tidsbegrænset 3 år. Der står ingen begrundelse for tidsbegrænsningen i kontrakten. Jeg har flere gange spurgt udlejer hvorfor jeg kun kan leje huset i 3 år og den eneste begrundelse udlejer kan give mig er, at “hun ved ikke hvad hendes plan er og hun ved ikke hvad der på sigt skal ske med huset”.
      Er dette begrundelse nok for en tidsbegrænsning på 3 år, når huset har stået tomt i næsten 5 år inden min indflytning? Under tidsbegrænsningen er anført “at såfremt udlejer sætter huset til salg i den tidsbegrænsede lejeperiode har lejer forkøbsretten”. Kan denne tidsbegrænsning med god begrundelse forventes omstødt hvis man lader boligretten se på sagen?

    • #10715

      Der er desværre ikke noget lovkrav om, at der i kontrakten eller på anden måde skal være en begrundelse for et lejemåls tidsbegrænsning.

      Om den aktuelle tidsbegrænsning kan forventes omstødt af en boligret, skal jeg ikke udtale mig alt for skråsikkert om, bortset fra at nævne at det er sjældent der sker sådan omstødelse. Når dette – med alt mulig forbehold – er sagt, må jeg indrømme, at for at kunne give et egentligt svar på dit spørgsmål må man have langt flere oplysninger om situationen. Muligvis er det også nødvendigt at nærlæse både lejekontrakt og de aktuelle skrivelser i sagen.

      Dermed er vi ovre i sagsbehandling, som vi ikke kan påtage os på brevkassevilkår, men må henvise til en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger 

      Afslutningsvis: Hvis du/I ikke allerede har orienteret jer via “tidsbegrænsning”, så skulle I se på opslaget herom:

      http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/124/stikord/Tidsbegrnsede-lejeml 

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.