Tidbegraenset=uopsigeligt?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Tidbegraenset=uopsigeligt?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10335
      Sanna 1920
      Medlem

      Hej,

      Mig og min eks-kaereste fremlejede en ejerlejlighed på NV i Kbh.

      I paragraf 11 står der: “Kontrakten er tidsbegraenset og udloeber uden opsigelse den 1.9.2011”

      Dette tolkede vi blot som at den automatisk ophører på dette tidspunkt, uden at han behoever opsige os, men åbenbart betyder det at vi heller ikke kan sige den op før den 1. september?

      Må tilfoeje at jeg lige har fundet ud af at vi mangler de sidste 6 sider af kontrakten, hvor der er en vejledning der tydeligere præciserer at tidsbegraenset er lige med oupsigelig. Hvilket jeg ellers overhoved ikke ville have forestillet mig.

      Vi fraflyttede den 31. maj og har lige fået et opkald hvor udlejer siger at vi skylder ham husleje indtil september og at han vil hive os i retten. Ved ikke om vi bare skal betale, eller om vi har retten på vores side.

      I vi sendte ham en opsigelse i februar, han reagerede med at sige lejligheden var uopsigelig, og vi sendte ham et brev i marts hvor vi sagde at vi fastholdte at lejligheden er opsagt til den 31. maj. Siden har vi ikke hørt fra udlejer, indtil idag, hvor han påstår at han ikke fået dette brev (som jeg har kvittering på at jeg sendt, rekommenderet)

      Har udlejer handlet i ond tro (ved at ikke give os vejledningen med i kontrakten)? Eller har jeg som lejer undersøgelsespligt? (Altså burde jeg have forstået/undersøgt at der var en vejledning der fortæller at tidsubegrænset betyder uopsigelig)

      Og påvirker udlejers passivitet efter det sendte brev vores situation?

      På forhånd tak

    • #10336
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Den eneste autoriserede lejekontrakt formular er den såkaldte ”Typeformular A. 8. udgave”. I den står der i § 2: <!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:”Cambria Math”; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:”Arial Unicode MS”; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-134238209 -371195905 63 0 4129279 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; mso-hyphenate:none; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-font-family:”Arial Unicode MS”; mso-bidi-font-family:”Arial Unicode MS”; mso-font-kerning:.5pt; mso-fareast-language:HI; mso-bidi-language:HI;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:3.0cm 2.0cm 3.0cm 2.0cm; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} –>

      ”Medmindre andet er aftalt og anført i kontraktens § 11, kan lejer opsige lejeaftaler om beboelseslejligheder med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag.”

      Som I har refereret § 11 i jeres lejekontrakt, står der ikke noget om, at I ikke kan opsige lejemålet. Der er altså to bestemmelser i kontrakten, som er i indbyrdes modstrid. I en sådan situation, vil boligretten sandsynligvis bruge den såkaldte koncipist-regel, når de skal fortolke lejekontrakten. Den lyder således: – Hvis der er tvivl, skal en aftale tolkes til skade for den, der har udarbejdet (”konciperet”) den..

      Det er derfor overvejende sandsynligt, at I vil vinde en eventuel retssag om dette spørgsmål.

      I den forbindelse styrker det jeres sag, at I ikke har fået tilsendt vejledningen.

      I har ingen undersøgelsespligt. 

      Kontakt Amager Lejerforening for at få yderligere råd eller konsultér eventuelt en lejeretskyndig advokat.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.