Svamp og træk fra altan dør.

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Svamp og træk fra altan dør.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10109

      Hej.

      Har godt set at der er en masse spørgsmål vedr det her svamp, men synes ikke helt at der er nogen af dem der helt passer med min situation.

      Bor i en lejlighed på 2. sal, på 93 m2 til 5100kr + 1200 i varme, midt i Næstved by. For godt 3 mdr siden opdagede jeg, at der var begyndt at gro noget sort svamp på væggen som er en ydervæg, samt i brusekabinen og på min datters værelse. Jeg ringede til min bolig administration, og fortalte om situationen, og de sagde de ville sende en maler. Maleren kom efter lang tid, ca 14 dage, han rensede væggende ned, og fortalte os, at vi var nød til at åbne altan døren min 20 min dagligt, ellers ville det komme igen. Hvor jeg sagde til ham, at det ikke burde være nødvendigt, da der er konstant træk fra døren. Han sagde han ville tage kontakt til udlejer, og bede dem om at sætte automatiske ventilationer op i lejligheden, da der er en meget høj luft fugtighed. Her efter hørte jeg ikke mere. Jeg troede svampen var væk, men 1 mdr senere kom svampen igen, og denne gang bredte det sig endnu mere end tidligere, denne gang kun i soveværelset, hvor altan døren er. Vi ringede på ny til udlejer, og fortalte om problemet, og de lovede at sende maleren igen, han har så lige været her i dag d. 3-3-2011 efter 3 rykninger og 3 ugers ventetid. Han siger så igen, at jeg skal lade havedøren stå åbent hele døgnet, så der kan komme luft ind, evt. med at sætte en krog.
      Mit spørgsmål er så, kan det være rigtigt at jeg skal finde mig i, at jeg “bare” skal lade døren stå åben? Her tænker jeg også på når jeg ikke er hjemme? Og hvad nu hvis svampen kommer igen endnu engang, skal jeg så bare ringe igen og sige det, eller kan jeg forlange at det bliver lavet noget gennemgribende renovering for at finde hvor skaden kommer fra?
      Udlejer mener det er min fejl, hvilket jeg er uenig i.
      Altandøren lider af meget kræftigt kondens, her tænker jeg på at der løber vand ned af ruden, og gulvet er vådt. Det mener han er min egen skyld, da jeg ikke lufter ud, som maleren siger. Hvor jeg mener det er fordi døren skal skiftes til en ny, kan jeg kræve dette, samt at skifte alle vinduer, da de lider af samme problem, samt træk? Hvilket også medføre et meget højt varmeforbrug. Er glad for lejligheden, og vil nødig flytte, men hvad skal jeg stille op med alle de her ting?

      Håber du/I kan hjælpe!

      Mvh

      Mads

    • #10110
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du bør skrive til Næstved Kommune og anmode dem om at undersøge årsagen til skimmelsvamp. Stil brevet til kommunaldirektøren og henvis til:

      Vejledning nr 47 af 27/06/200: “Vejledning om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum”. 

      I denne vejledning fra Socialministeriet findes en udførlig manual for, hvad en kommune skal gøre i tllfælde af skimmelsvamp. Kommunen har mulighed for at give din udlejer de nødvendige påbud, mm.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.