Stand ved lejemåls begyndelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Stand ved lejemåls begyndelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10170
      Lone 1753
      Medlem

      Jeg har byttet mig til et rækkehus i en almennyttig boligforening og er i tvivl om hvor ringe stand jeg skal acceptere at overtage det i.

      Udlejer har haft 14 dage til at istandsætte og her er “kun” blevet lavet gulve og ændret noget væg beklædning på et par vægge, som var ulovlig. Her fik jeg med nød og næppe tvunget igennem, at det blev gipsvægge med isolering i stedet for gipsvægge uden isolering. Der er tale om 3 fugtige ydervægge. Men for at få isolering måtte jeg påtage mig selv at få spartlet væggene, sætte væv op og male. Er det rimeligt når det nu var isolerende vægge de hev ned (cellutex)?

      Tilbage står jeg så med et rækkehus som stadig mangler en total renovering. Tapet hænger ikke fast alle steder eller mangler på nogle små steder rundt omkring. Og tapet flosser forneden stort set overalt. Loftet har fået spartlet nogle større huller, men intet over. Træværk er ikke malet helt nogle steder, men kun grundet (med hvid ovenpå på blå, så det ses tydeligt), og er i øvrigt rigtigt skrammet. Indvendige døre er skæve og nogle kan ikke lukke. Radiatorer er ikke malet ordentligt, ligesom træværk bærer det præg af kun at være blevet grundet.

      Det er blot nogle af tingene. Det er en vedligeholdelsesordning med istandsættelseskonto. Så jeg er godt klar over, at jeg kan få refunderet et vist beløb for istandsættelse. Men det rækker overhovedet ikke til det som skal laves. Og med det beløb som står på kontoen, så svarer det til, at rækkehuset skulle være helt istandsat for 6 år siden og det er det bestemt ikke, snarere for 20-30 år siden (sidste gang der var indflytning var for 45 år siden). Alle rum er i lige elendig stand.

      Jeg vil mene, at her er tale om at hele huset er misligeholdt, for det er rigtigt mange år siden her er gjort noget og det bærer præg af ikke at være håndværksmæssigt korrekt udført.

      Rygterne herude siger, at flere af husene bliver istandsat for 2-300.000 når der er tale om en almindelig indflytning. Kan det være rigtigt jeg er ringere stillet pga. jeg har byttet? Som jeg forstår det, så er en bytning jo sidestillet med en fraflytning og en indflytning. Og kan jeg forlange, at udlejer udbedrer misligholdelser? Hvis udlejer ikke mener det er misligeholdt, hvad gør jeg så?

      Vi er ”desværre” flyttet ind, men har 14 dage til at gøre indsigelser fra 1/4. Vi skulle have overtaget 15/3, men det blev rykket pga. de skulle istandsætte gulvene.Og da vi ikke havde noget sted at bo, da det jo var en bytning og vi allerede havde boet rundt omkring i 5 uger, kunne vi ikke vente længere. De har godt nok de næste 14 dage til at udbedre småting, men forventer ikke de gør noget ved det jeg har nævnt ovenstående.

      Håber på et hurtigt svar fra jer!

    • #10171
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I henhold til Almenlejelovens § 16, kan I indbringe sagen for Beboerklagenævnet i jeres kommune. Nævnet kan pålægge udlejeren at udbere manglerne.

      Søg rådgivning i en lejerforening.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.