Spørgsmål ifm. Fraflytning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Spørgsmål ifm. Fraflytning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14061
      Simon D
      Medlem

      Min kæreste og jeg har for nyligt opsagt vores lejemål til fordel for et nyt og billigere.

      Oprindeligt står der i kontrakten at lejer har 3 mdr. opsigelse, hvis ikke der bliver aftalt andet i forbindelse med fraflytning – for vores vedkommende betød det at vi hæftede indtil d. 1/9. Da vi allerede havde den nye lejlighed fra d. 1/6 kontaktede vi udlejer om vi kunne være ude af lejligheden fra d. 1/7, for så vidt muligt at undgå flere mdr. overlappende husleje.
      Dette kunne vi sagtens, hvis vi blot selv kunne finde nogle nye lejere. Vi fandt så nogle lejere, der kunne overtage lejligheden pr 1/7, hvilket passede os fint, da vores sidste leje var forudbetalt og vi dermed ikke ville få noget overlap i lejerne.

      Da vi meddeler udlejeren om de ny fundne lejere, får vi til vores forbavselse at vide, at lejligheden allerede var blevet lejet ud pr 1/8. Dette var vi ikke blevet informeret om, hvilket vi stod uforstående overfor. Det står desuden i vores skriftlige opsigelse af lejemålet, at lejemålet ønskes overtaget fra 1/7, efter aftale med udlejeren.

      1. Kan udlejer bare leje vores lejlighed ud pr 1/8 uden at bekræftet det med os, når vi havde aftalt at vi selv ville finde lejere til 1/7?

      2. Udlejer siger vi skal være ude af lejligheden senest d. 16 i den sidste lejeperiode, så de har tid til at istandsætte lejligheden. Skal vi betale husleje for den sidste halv mdr.?

      Mvh Simon

    • #14062
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Svar på spørgsmål 1.

      En udlejer har pligt til at begrænse fraflytterens tab i opsigelsesperioden. I jeres tilfælde har han opfyldt det ved at give jer tilladelse til selv at finde nye lejere. Så kan han efter min mening ikke nægte at leje ud til den lejer I har fundet, med mindre han har meget tungtvejende – personlige -grunde hertil (Det kan f.eks. være at den pågældende lejer skylder ham husleje vedrørende et andet lejemål)

      Spørgsmål 2.

      Udlejeren kan kun kræve fraflytning før periodens udløb, hvis det står i kontrakten.

      Med venlilg hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.