SKIMMELSVAMP igen og igen men se her !

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen SKIMMELSVAMP igen og igen men se her !

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10137

      Vi har boet i en dengang dejlig lejlighed siden 2005.
      Kort efter opdagede vi at der var fugt i hhv køkken, soveværelse og til sidst var det også i stuen.
      Vi gjorde udlejeren opmærksom på fugten for allerede 5 år siden. Han ignorerede det med at sige: det er da bare lidt fugt. For 4 – 5 år siden har fugten udviklet sig til skimmelsvamp. Vi har utallige gange gjort opmærksom på problemet overfor udlejeren, men han ignorerede hver gang og sagde, at det bare var lidt fugt. Vi havde konstant udluftning som naturligvis også resulterede i en stor varmeudgift. Her i begyndelsen af Feb. i år gik det helt galt. Vi har da godt nok mærket hovedpine, tørre og sviende øjne, krassen i halsen, hæshed og hoste. Pludselig kunne min kone ikke tale, men kun viske. Hun gik til lægen og fik diagnosen: Kronisk bronkittis samt svamp på stemmebåndet. Her en mdr. senere er det stort set ikke blevet meget bedre, selv om, at hun har været igennem en behandling at binyrebark-homon, samt pennecilin.
      Kommunen kom selvfølgelig ind i billedet og tog nogle prøver. Han brugte et måleinstrument som kunne måle bl.a. fugten. Den katastrofale grænseværdi er 50 – 52.
      Hos os blev den målt til 103. De lukkede lejligheden med omg. virkning og ærklærede boligen uegnet for beboelse. Vi havde møde med udlejeren som viste sig at være ked af det og han lovede at betale for en klinisk rensning af Dynetøj, samt alt hvad der måtte være nødvendig. Men men nej, han betaler ingenting. Vi har puder, dyner m.m. hos renseriet som har renset det hele og regningen lyder på 3010 kr. Nu vil han alligevel ikke betale. Hvad mig selv angår, ja så har jeg selvfølgelig også haft mine skavanker iform af tør i halsen, Konstant hovedpine, svien i øjnene samt også svamp i øregangene. Boligforeningen i vores by havde stor forståelse for vores situation og fik hurtigt en lejlighed klar. Vi var heldig, at det var en ledig.
      Nu her efter flytning kan jeg mærke en stor forandring til det bedre, men min kone lider stadig af stemmesvigt. Nu sidder vi her i den nye lejlighed med meget store udgifter til følge. Ny sofa, seng og mange flere ting som måtte kasseres. For at udlejeren skulle forstå, at det var alvor, har vi holdt huslejen tilbage fra 1 jan. i år. Så kom han frem i lyset. Min kone havde en møde med ham, hvor han lovede både det ene og det andet. Han ville betale rensningen og meget mere. Men hvá med indskud til den nye lejlighed og hvá med alle de udgifter vi har haft med ting, som måtte kasseres p.g.a. angreb af svamp.
      Da skimmelsvamp er luftbåren havde vi det til sidst i alle afkroge og en gammel antik chartol måtte vi sende til forbrænding
      Ja- det lyder fuldstændig tosset, men sandt er det.
      Lejligheden var næsten 300 kvm. og trods det var svampen lige fra den ene ende af lejligheden til den anden. Min kones billeder fra barndom lå i skuffen i chartollen og var så voldsomt angrebet at vi slet ikke kan se dem mere.
      Hjælp og vi vil gerne bede om et par gode råd til ovenstående. M.v.h. pensionisten.

    • #10138
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I burde for længe siden have haft en advokat. Men det er måske stadig muligt, at rejse en sag – efter Lejelovens kapitel III – om:

      – forholdsmæssigt afslag i lejen,

      – erstatning for ødelagt indbo og flytteudgifter

      – erstatning for ødelagt helbred.

      Gå til den lokale lejerforening og spørg, hvilken advokat, de kan anbefale.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.