Skimmelskade – halv løsning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Skimmelskade – halv løsning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12752

      Kære brevkasse,

      der er konstateret skimmelsvamp i et hjørne, som formentlig skyldes vandskader fra taget og/eller indsivning i revner fra ydermurerne. Fagfolk har kigget på det, men kan ikke forklare årsagen.

      Nu skal tapet fjernes fra hjørnet, og der skal damp tørrenses, som udføres af fagfolk. Dvs, at der i hjørnet af værelset fjernes ca 1 m tapet op/ned fra den ene væg og ca 2 m op/ned fra den anden væg.

      Fagmanden mener at der er risiko for, at der kommer skimmel igen, hvis der sættes tapet op igen. Så det hjørne, der er ramt af skimmel, skal males med en særlig maling og de 2 halve vægge skal stå rå og malet. Det arbejde, der er nævnt vil ejendommen betale.
      Resultatet vil blive 2 vægge, som hver især er helt rå uden tapet i hjørnet. Det vil se mærkeligt ud!

      Mit spørgsmål er om jeg kan tillade mig, at insistere på, at ejendommen betaler for, at de 2 vægge behandles ens, så jeg ender med 2 hele rå vægge med maling? Så må kunne jeg overveje, om jeg vil gøre noget ved de 2 andre tapetvægge, som ikke er ramt af skimmel?

      Jeg er alm lejer med indvendig vedligeholdelseskonto og har boet i ejendommen i 20 år.

      Tak for den supergode brevkasse. Os lejere kan ikke altid overskue den jungle af regler, der findes. Så derfor er det fantastisk, at det er muligt at stille konkrete spørgsmål.

      Pft.

      Mvh M

    • #12753
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja du kan godt tillade dig at insistere. Hvis udlejer nægter, kan du indbringe sagen for Huslejenævnet. et huslejenævn har myndighed til at påbyde en udlejer at vedligeholde ejendommen. Derfor har de også – inden for rimelighedens grænser – mulighed for at påbyde, at en istandsættelse skal være håndværksmæssig korrekt.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.