Rotter

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10773

      Jeg har siden marts d.å. boet til leje i et hus med 2 børn. Allerede kort efter indflytning hørte jeg skraben og påtalte dette telefonisk overfor udlejer med henvisning til mus, men udlejer afviste dette med naboen, vind mv. Han var i hvert fald helt uforstående overfor at der skulle være mus. Siden da har jeg periodisk hørt skraben.

      For 2 dage siden har der været et dyr i min brødskuffe. Min udlejer kom og satte 2 rottefælder op i køkkenet samme dag. Inden da havde jeg alligevel kontaktet kommunen da jeg var i tvivl om det kunne være rotter. De kom næste morgen og fjernede en rotte fra den ene fælde og efter accept fra udlejer blev der tilkaldt en slamsuger da brønden var helt fyldt. Efterfølgende blev der udført røgtest som viste 3 – 4 tvivlsomme huller i huset. Jeg fik anvisning om hvilke opgaver der nu skulle udføres af udlejer og blev bedt om at lægge mel på gulvet så det kunne afklares om rotterne også havde adgang til huset eller om de var holdt inde bag køkkenlågerne. Pt er 2 køkkenlåger holdt fast med en legoklods da rotterne om aftenen forsøger at komme ud. Endvidere fik jeg at vide at det var bedst ikke at bo i huset og jeg skulle holde øje med sygdomstegn fra børnene. Det er et køkkenalrum så det er ikke muligt at lukke af ind til køkkenet. Morgenen efter kunne jeg se rotteaktivitet i meget af huset ved hjælp af melspor, kommunen kom atter og endnu en rotteunge var gået i fælden. Jeg blev kraftigt opfordret til ikke at bo i huset før der i mindst 48 timer havde været “symptomfrit”.

      Situationen er nu den at jeg trods utallige telefonopkad ikke kan komme igennem til udlejer, der er 7 rottefælder stillet op i huset som dagligt skal tjekkes og evt døde rotter skal fjernes indtil der er gået 48 timer uden asktivitet af nogen art. Jeg ved pt ikke hvor vi skal anbringe os selv det næste stykke tid, i hvert fald ikke derhjemme. Skal udlejer stå for dette tilsyn med huset og fjerne rotterne i fælderne? Har udlejer pligt til at genhuse mig, uanset om han er forsikret mod dette eller ej? Skal jeg betale husleje i den periode vi ikke kan bo der? Og hvad med rengøring efterfølgende, der er jo strintet tis muligvis over størstedelen af huset.
      Jeg har smidt en del madvarer, kurve, viskestykker mv ud, hvem skal erstatte det økonomisk?

      Mvh

    • #10774
      Jakob Lindberg
      Moderator

      1) Udlejer skal som udgangspunkt stå for genhusning, således at du holdes økonomisk skadesløs.

      2) Du kan muligvis også få forholdsmæssigt afslag i huslejen og erstatning for merudgifter (f.eks. flytteudgifter, ekstra transport, møbelopbevaring ødelagte madvarer og indbo)

      Sådanne sager er svære. Du skal have en lejeretskyndig advokat til at føre sagen for dig. Start med at kontakte den lokale lejerforening. Se i menuen under “Lejerforeninger”.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.