Rettigheder efter 2 år

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9473

      Hej!

      Min situation er denne, at jeg har boet med til fuld fremleje i min onkels lejelejlighed i to år og 1½ måned. Dernæst flyttede han tilbage og vi har boet sammen nu i snart to år.

      Min lejekontrakt blev ikke fornyet og vi ændrede intet, jeg blev bare boende i lejligheden.

      Nu siger min onkel at han kigger efter en anden lejlighed, men hvad er mine rettigheder skulle han flytte?

      Jeg har researchet på internettet og fundet dette stykke:
      “To parter, der ophæver samlivet, og som har haft fælles husstand i mindst to år, kan aftale, hvem af parterne der skal fortsætte lejemålet om den beboelseslejlighed, der har været den fælles bolig. De samlevende parters aftale forpligter som ud­gangs­punkt udlejeren.

      Har de samlevende parter aftalt, at det er den af parterne, som ikke er lejer af lejligheden, der skal fortsætte lejemålet, må udlejeren altså respektere de samlevende par­ters af­tale.

      Dette gælder for alle ugifte samlevende og ikke kun ægteskabslig­nende forhold. Søskende, der har boet sammen i en lejlighed i mindst to år med husstandsfællesskab, vil også kunne gøre brug af denne ret. Afgørende er, om der mellem parterne er en form for gensidigt økonomisk og personligt afhængighedsforhold, som parterne ophæver gennem den ene parts fraflytning.”
      http://www.ism.dk/Temaer/By-bolig/Almene-boliger/Almene-udlejningsboliger/almene-familieboliger/Overtagelse/Sider/Start.aspx

      Så hvis han vælger at flytte, men ikke har noget imod at jeg bliver boende, så har jeg ret til at overtage lejemålet?

      Og hvilke dokumentationer skal vi have for at dette kan lade sig gøre?

      Jeg så inde på Jeres hjemmeside under Tidsbegrænsede lejemål at hvis man har boet i lejligheden en måned over at kontrakten er udløbet, men ikke fået besked på at flytte, så har jeg ret til at overtage lejligheden som almindeligt lejemål. ville dette gælde for mig? er gør det ikke fordi jeg tidligere har boet til fremleje?

      Jeg er nemlig meget i tvivl, for jeg bor jo principielt ikke til fremleje hos min onkel da vi ingen kontrakt har lavet siden, så vi bor bare sammen.

      Hvad skal jeg gøre for at beholde lejligheden skulle min onkel flytte?

    • #9474
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det her er et svært spørgsmål, idet din onkel kan få vanskeligheder hvis det ikke gøres på den rigtige måde. Jeg vil derfor allerførst råde dig til at søge personlig rådgivning i en lejerforening.

      Jeg kan derfor ikke besvare dit spørgsmål om dokumentation for aftalen og heller ikke dit sidste spørgsmål.

      Det er rigtigt, at man har ret til at aftale , hvem der skal fortsætte lejemålet, når den ene part flytter, men som der står i den tekst du selv har fundet, så gælder denne rettighed kun, hvis der mellem parterne er en form for gensidigt økonomisk og personligt afhængighedsforhold, som parterne ophæver gennem den ene parts fraflytning.

      Dette fortolkerne domstolende forskelligt, men jeg kan eksempelvis fortælle, at Højesteret i et tilfælde ikke ville godkende, at en voksen søn der havde boet sammen med sin mor hele sin barndom kunne overtage lejligheden. Man fandt ikke, at der var tale om et gensidigt afhængighedsforhold

      Dit tilfælde er anderledes, men jeg kan ikke forudsige, hvordan en domstol vil bedømme jeres situation.

      Reglen om Tidsbegrænsede lejemål gælder ikke for din situation

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.