Ret til varsling af arbejder

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Ret til varsling af arbejder

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10422

      Hej
      Jeg bor til leje i en almen boligforening og er for nyligt blevet valgt ind i afdelingsbestyrelsen. Vi har bedt om igangsættelse af noget forbedringsarbejde i et antal lejligheder, så som udskiftning af ovenlys vindue, udluftningssystem samt udbedring af fugtproblemer pga. kondensvand under tagplader.

      Jeg er i den forbindelse ikke enig med bestyrelsens formand samt boligforeningen omkring ret til varsling. Formanden og boligforeningen siger at retten til 3 mdr. varsel er til for at beskytte lejer men at det ikke skal benyttes medmindre lejer kræver det. Ydermere kunne afdelingsbestyrelsen ikke stille krav om at boligforeningen skulle respektere almenlejelovens § 33 stk. 1, 2 og 3.

      Jeg mener til gengæld at boligforeningen til en hver tid skal agere ud fra § 33 stk. 1, 2 og 3, med mindre der bliver lavet en individuel aftale med hver enkelt lejer mht. kortere varslingstid.

      Hvordan skal § 33 stk. 1, 2 og 3 tolkes?

      Med hensyn til fugtproblemer pga. kondensvand under tagplader, så er der før min indtræden i bestyrelsen, blevet besluttet/ dikteret af boliginspektør, at tagplader ikke skal løftes for at udbedre problem. I stedet vil de nedtage skyggeliste, fuge med silikone og montere skyggeliste igen.

      Da jeg har oplevet at der piblede vand ned af mine fliser, bekymrer det mig at de vælger kun at fuge… hvor løber vandet så hen og risikerer jeg skjulte svampeproblemer som kan give helbredsmæssige problemer.

      Kan jeg som lejer eller afdelingsmedlem kræve besigtigelse af problemet, af en byggesagkyndig som ikke er ansat af boligforening?
      Og hvem skal betale for det?

      Med venlig hilsen
      En bekymret lejer.

    • #10423
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg mener, som du at en udlejer må overholde tidsfristerne i § 33. Da mange lejere ikke er klar over, hvilke rettigheder de har, er det betænkeligt, hvis en boligforening varsler iværksættelse med for kort frist uden at oplyse lejerne om, at fristen er kortere end angivet i loven. Så kan hver enkelt lejer sige ja/nej til en kortere frist.

      Et menigt afdelingsbestyrelsesmedlem kan ikke kræve byggesagkyndig bistand. Men enhver lejer kan klage til beboerklagenævet over manglende eller forkert vedligeholdelse. Søg bistand i en lejerforening.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.