Ret til depositum

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13813

      Vores datter og svigersøn fraflyttede deres lejlighed 15/2-14 (opsigelse pr. 28/2-14). Aftalen var, at min datter ved fraflytningstidspunktet skulle kontakte udlejer, som så ville møde op og besigtige lejligheden. Tidspunktet oprandt, og udlejer sendte en sms om, at han ville sende et par af sine “håndværkere” til lejligheden i stedet.
      Min datter fik deres underskrift på, at alt var OK såvel inde som uden.
      Der er ikke udarbejdet nogen fraflytningsrapport, og min datter har henvendt sig til udlejer flere gange for at få en opgørelse – modtage 2 måneders forudbetlt husleje + depositum med fratrukket evt. ekstra varmeforbrug o.l.
      Endelig den 21/3 modtager min datter en såkaldt afskrivningsmodel, hvor udlejer kræver kr. 5000,- for afskrivning af gulvtæppe, kr. 3500,- for afskrivning af gulve + kr. 3000,- for at ordne haven, der på ingen måde så værre ud end ved indflytning. Der står ikke noget om denne afskrivningsmodel i kontrakten. trægulvene er vedligeholdt ved alm. rengøring og tæppet (på en bred gang) er renset 2 gange i lejemålsperioden (14 måneder) – alt så godt ud, da de fraflyttede.
      Kan udlejer efter så lang tid (5 uger efter fraflytning) kræve andet end modregning af faktiske forbrugsudgifter (vand, varme og el)i indbetalt depositum?

    • #13814
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej udlejer skal normalt kræve istandsættelse af lejeren senest 14 dage efter at han har modtaget nøglen. Men læs kontrakten grundigt. Denne frist kan være fraveget sålede at den f.eks. kan være 2 måneder.

      Under alle omstændigheder har udlejer givet sine håndværkere fuldmagt til at repræsentere sig ved udflytningssynet. Håndværkernes accept af lejligheden er dermed bindende for udlejeren.

      Indbring sagen for huslejenævnet. Din datter bør i egen interesse melde sig ind i en lejerforening og få bistand. Man skal altid huske at 90 % af alle udlejere i den private udlejningssektor opkræver for meget i husleje.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.