Ret til at blive boede?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10218
      Søren 1799
      Medlem

      Jeg har to spørgsmål.

      Baggrund: Jeg har en tidsbegrænset (2 år) lejekontrakt med hende, der ejer den lejlighed jeg bor i (Østerbro, København). Den udløber i efteråret. Hun bor i et lejet hus et i Jylland med sin familie.

      Spm. 1: Er det rigtigt forstået, at jeg allerede nu uden yderligere forlængelse end de 2 år formentlig vil have ret til at have lejligheden ubegrænset, hvis jeg kører en sag?(altså, fordi hun ikke har nogen lovlig grund til at lave tidsbegrænset leje)

      Spm. 2: Jf. ovenstående har min udlejer (ejeren) ikke forstået, at man skal have en lovlig grund til at udleje tidsbegrænset. Hun tror, at det først er efter 2 år, man som lejer har ret til ubegrænset leje. Jeg har interesse i at blive boende med min lejers billigelse udover de 2 år. Er det muligt på en eller anden måde at sikre, at min lejer har mulighed for at sige mig op, så jeg hun vil risikere at forlænge min lejekontrakt? (Det er jo dejligt loven er på lejers side men i dette tilfælde bliver det et problem for mig som lejer, at jeg har for mange rettigheder jeg kan bruge).

      På forhånd mange tak, og for mange andre brugbare brevkassesvar.

      Vh Søren

    • #10219
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Søren

      Sp. 1. Ja, det er rigtigt forstået. Men man kan aldrig med 100 % sikkerhed forudsige udfaldet af en sådan boligretssag. Udlejer vil formentlig fabrikere en eller anden personlig begrundelse. Resultatet af sagen afhænger så af, om dommerne tror på denne begrundelse.

      Sp. 2. Du skal melde dig ind i en lejerforening, hvis du vil have yderligere hjælp. Vi er nu ovre i konkret sagsbehandling, og det er ikke meningen med denne brevkasse.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.