reparation af pillefyr.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12902
      Maria Hansen
      Medlem

      Jeg bor til leje ved en privat udlejer. Huset er opvarmet af pillefyr og der er ikke et alternativ i tilfælde af at det går i stykker. Da det er udlejer søn der står for eftersyn og rep. af fyret, er det aftalt at det er ham jeg kontakter ved fejl. Senest gik der små to døgn inden han kom, huset var gennemkoldt og vi kunne stort set ikke holde ud at være her. Det var gået ud søndag aften, jeg kontaktede ham mandag morgen og tirsdag efter fyraften blev det lavet, da han ikke kunne nå at få fat i det han skulle bruge mandag.
      Kan det være rigtigt at jeg skal vente så længe eller er jeg i sådanne tilfælde i min gode ret til at henvende mig til en montør? Kan jeg foreslå en aftale hvor der max må gå X antal timer før jeg kan kontakte en montør på udlejers regning?
      Jeg skal også lige spørge til vedligeholdelse af et pillefyr. Skal jeg andet end at tømme askebakken? Udlejers søn er træt af at jeg ikke er vild med at rode med det. Skal jeg rense ved fx. føler osv. eller er det udlejers opgave?
      Pillefyret blev sat ind efter jeg var flyttet ind og der er aldrig blevet lavet nogle aftaler og de forsøger virkelig at få mig til at betale når fx. el-tænderen skal udskiftes. Sådan én koster omkring 500,- og bliver skiftet 2-3 gange om året.Jeg mener jo at det går ind under vedligehold.

    • #12903
      Jakob Lindberg
      Moderator

      1) Lejelovens § 11 siger at en lejer har ret til at udbedre en mangel for udlejers regning, hvis udlejer ikke selv udbedrer den straks. Hvis udlejer ikke vil acceptere dette kan det ende i en boligretssag. Det er derfor vigtigt, at du gør det på den rigtige måde.

      2) Alle udgifter til vedligeholdelse af pillefyret påhviler udlejer.

      3) De fleste private lejere betaler for meget i husleje. Det kan også være tilfældet for dig.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.