Renovering/nye vinduer

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9534

      Hej.
      Jeg er flyttet i min lejlighed i juni måned og da jeg flyttede ind fik jeg at vide at der skal nye vinduer i bygningen snarest og jeg får derved en husleje på 1500 mindre end ellers. Jeg får bare at vide at vinduer er bestilt, men jeg vil få nærmere at vide, når udlejer ved, hvornår de skal sættes i.

      Pludselig en dag da jeg kommer hjem fra arbejde har de så begyndt på udskiftningen – hvilket har medført at der ligger støv og murbrokker mange steder – jeg har jo ikke haft en chance for at pakke noget væk da jeg ikke vidste de kom. De skifter så resten af vinduerne og sætter nye i, men så stopper arbejdet også… Nu er der nye vinduer, men rå mur hele vejen rundt og frit hul ud i det fri da der ikke er furet omkring samt sat nye vindueskarme i.. Arbejdet sluttede den 26. august. Jeg ringede til udlejer for 14 dage siden og der sagde han de ville komme ugen efter.Vil jo ikke sætte varme på da det piver lige ud mellem vinduerne igen!
      Mit spørgsmål går på

      Har man ikke krav på at blive varslet inden der kommer håndværkere?
      Hvor længe kan udlejer tillade sig at tage om en sådan renovering?

    • #9535

      Jo! lejer har krav på at blive varslet inden der kommer håndværkere. Man har altid krav på 6 ugers varsel, men når der – som her – er tale om større og mere indgribende arbejder, har man krav på 3 måneders varsel. Ud fra din beskrivelse har udlejer klart overtrådt lejelovgivningen, muligvis så meget at han ikke er berettiget til (fuld) lejeforhøjelse for den del af arbejderne der lejeretsligt ellers måtte berettige til forbedringslejeforhøjelse.

      Udlejer har pligt til at afslutte arbejderne så hurtigt det med rimelighed kan lade sig gøre, og uden unødigt ophold. Igen har udlejer ud fra din beskrivelse klart overtrådt lejelovgivningen. Sandsynligvis så meget, at I – hvis der køres huslejenævnssag – kan få huslejenedslag for den periode lejlighedens brugsværdi er nedsat på grund af arbejderne. Altså i princippet fra de første vinduer blev flået ud og frem til arbejderne (samt efterreparationer inde i jeres lejelighed) er fuldført.

      Hertil kommer, at I (igen udfra din beskrivelse) sandsynligvis har krav på at få dækket omkostninger til rengøring efter håndværkerne, plus som nævnt reetablering af lejlighedens indre vedligeholdelsesstand.

      Alt i alt har du/I rigtig god grund til at opsøge videre assistance hos en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Læs evt. mere i opslagene om:

      Adgang til lejligheden

      Forbedring efter leje- og boligreguleringslov

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.