Regulering af depositum og forudbetalt leje

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Regulering af depositum og forudbetalt leje

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9597
      jensen 1532
      Medlem

      Når man har en gammel lejekontrakt typeformular A, 5. udgave fra 1979, så fremgår det af de almindelige bestemmelser i kontrakten, at forudbetalt leje ikke kan kræves reguleret, dersom forudbetalingen indestår som depositum.

      Udlejer må altså ikke regulere i mit depositum, men må hun godt opkræve regulering af den forudbetalte husleje?

      Jeg har i sin tid betalt tre måneder i forudbetalt leje samt et depositum svarende til tre måneders leje.

      Hver gang der er blevet gennemført huslejestigninger, er både depositum og forudbetalt leje blevet reguleret og betalt.

      Kan jeg eventuelt kræve disse reguleringer af henholdvis depositum og forudbetalt leje tilbagebetalt, også selv om de går mange år tilbage?

      Mvh.

    • #9598

      Udfra din beskrivelse forstår jeg situationen således: Gl. lejekontrakt type A 5 1979, intet kontrakt-tillæg eller anden sær-aftale om ændring af kontraktbestemmelsen om at depositum ikke kan kræves reguleret.

      Hvis dette er korrekt opfattet, har udlejer ikke lovlig adgang til at kræve dit depositum reguleret. “Almindelig forudbetalt leje” kan kræves reguleret, men altså ikke den del af den forudbetalte leje, der henstår som depositum.

      De depositum-reguleringer der er opkrævet ulovligt bør du kunne kræve tilbagebetalt, sandsynligvis også mere end 5 år tilbage i tiden.

      Læs emere i opslaget om depositumforhøjelser: Depositum-forhøjelser

      – Og opsøg snarest muligt videre assistance i en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.