reglerne om bytteret, har fået nej ved mere end 1 person pr. beboelsesrum

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen reglerne om bytteret, har fået nej ved mere end 1 person pr. beboelsesrum

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10351

      Jeg har forsøgt at bytte min lejlighed i alment byggeri (AKB/KAB) med en anden lejlighed i Lejerbo, og KAB. Ved telefonisk henvendelse inden indsendelse af ansøgning til Kab, får jeg at vide at den anden husstand (2 voksne, 6 børn, det yngste et spædbarn det ældste 14) er på grænsen mht størrelse (min lejlighed er 102 kvm på 4 værelser), men at det ikke er umuligt. Efter at have sendt papirerne ind, får jeg afslag med begrundelsen, at kab efter §69, stk 2.2 i lov om almene boliger kan sige nej, hvis der efter byttet bor mere end 1 person pr. rum.
      Jeg spørger til en begrundelse for hvorfor de har valgt at sige nej, og får det svar at de blot følger en regel. Jeg har også gjort opmærksom på at §69-72 i den omtalte lov er ophævet, og spurgt om de måske mener §73 i lejeloven, hvortil de fastholder henvisningen til lov om almene boliger §69.
      Jeg har også bedt om et møde hvor vi gennemgår sagen og ser om der kan være grundlag for at de genovervejer deres afslag, og også for at høre deres begrundelse for at anvende muligheden for at give afslag (der er tale om en KAN bestemmelse, ikke om en SKAL bestemmelse) får at vide at det vil de godt, men det er udelukket at de ændrer deres beslutning.
      Hvilke muligheder har jeg? Det skal nævnes at den anden familie bor i en mindre lejlighed end vores.
      Venlig hilsen

    • #10352
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Den relevante paragraf er § 69 i Almenlejeloven, da Lejeloven kun gælder i privat udlejningsbyggeri. Den har samme indhold som Lejelovens § 73 – altså at en udlejer kan modsætte sig bytningen, hvis lejlighden ved bytningen vil blive beboet af mere end 1 person pr beboelsesrum. Udlejer behøver ikke at begrunde afslaget yderligere. Derfor står du desværre svagt i denne sag, og jeg har ikke umiddelbart nogen ideer til hvad du kan gøre – andet end at argumentere med at byttet vil være en fordel for begge hustande. Nogen gange lykkes det at appellere til modpartens gode vilje og sunde fornuft.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.