Problemer med bolighaj

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11270
      Heidi 4124
      Medlem

      Når en lejr får mulighed for at hæve lejeaftalen, på grund af udlejers svinske adfærd, når lejren kun har boet i lejemålet i under 1 år. Skal man så straks fraflytte og have hele sin forudbetalte leje samt depositum retur?

      I lejekontrakten står der, at det lejede er nyistandsat ved indflytning. Det var og er imidlertid ikke tilfælde, (og det har vi gjort rettidigt indsigelser mod) i det at al det som er sat i stand, under en større ombygning, er af så ringe polske materialer og håndværksmæssig kvalitet, at det ikke tilsvare nyistandsat.

      Det viser sig at al el og vvs arbejde ikke er udført af autoriserede, ved ombygningen og istandsættelsen. Der har være flere vandskader, kloak fejl og el fejl, som til dels er udbedret, men igen udbedret af de samme polakkerne, og arbejdet ser meget ringe ud. Hver uge har vi en ny graverende skade et eller andet sted i ejendommen. Men alle beboere er mere eller mindre berørt.

      Vi har arrangeret at sikkerhedsstyrelsen tager sig af sagen. Da vi strømmen på udendørs arealer hele tiden slår fra.

      Min elmåler tæller alt for hurtigt, (de andre har endnu ikke undersøgt deres) JEG fandt ud af, at udlejer har ladet en del af ejendommens strøm gå over min elmåler. Han har kun tilbudt at sætte en bimåler op i en uge, gange op og refundere mig det ekstra forbrug. Men det har jeg ikke tillid til, og jeg mener ikke at man kan gøre det op på den måde. Udlejer vil ikke lave en egentlig undersøgelse og analyse af fejlen. Det el forbrug som går over min måler er bl.a varme pumper til min og naboens lejemål, samt styringspanel til 4 lejemåls vandvarmere på centralvarme. Når jeg slukker for HFI knappen så får de andre ikke varmt vand og varme. Så jeg har overvejet at gøre dette i min ferie, så kan det være at der sker noget. Huslejenævnet har på telefonen afvist at tage sagen om min elmåler fordi den ikke forsyner mit lejemål med varme fra el. Men jeg glemte, at sige at den forsyner varmepumper til centralvarme til andre end mig.

      Skal vi lejre betale for el til styring af varmepumper, når:

      1. Elkontakten til styrings panel sidder udenfor lejemålet?

      2. Elkontakten til styrings panel sidder indenfor lejemålet?

      Der er en del larm fra centralvarmen, som en elevator der køre op og ned. Det er yderst generende og stressende at leve med, i sommers var der ikke noget, så det må være fra varmen. Det druknr lidt i al det andet, men er et væsentligt problem, som jeg mener at betale for høj leje for at leve med, hvad kan jeg gøre, det er meddelt til udlejer, men han ser igennem fingre med det.

      Huslejen er 1475.- kr. /år/m2 uden vaskemask. opvaskemask.køle/frys eller tørretumbler. Alle installationer er af ringe kvalitet.

      Hvad vil det sige, at når en lejer fx. får mulighed for at hæve lejeaftalen, får man så sit depositum og forudbetalt leje retur, under disse omstændigheder?

      Og kan man kræve at man kan få en fleksibel udflytnings dato indenfor en given periode, indtil man har fundet et nyt passende og holdbart hjem til sin familie?

    • #11271
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Dit spørgsmål er for omfattende til at jeg kan svare på det hele.

      Der skal temmelig meget til, før boligretten godkender, at en lejer har ret til at hæve lejemålet. Hvis du hæver lejemålet og flytter, vil udlejer tilbageholde huslejen for den 3-måneders opsigelsperiode i dit depositum, og så må du anlægge en retssag mod ham for at få pengene refunderet. i den forbindelse vil boligretten afgøre, om manglerne var så alvorlige, at du har ret til at hæve lejemålet. I forbindelse med en sådan retssag kan du i øvrigt kræve forholdsmæssigt nedslag i huslejen.

      Din husleje er meget høj. Den bør du forsøge at få sat ned ved hjælp af en huslejenævnssag.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.