Overboen støjer.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10829

      Min kæreste og jeg bor i en meget lydt lejlighed. Vi har for nylig fået ny overbo, som har en 4-5-årig dreng.
      Der er ikke som sådan tale om høj musik, råb og skrig eller lignende, men som lyden rejser mellem etagerne lyder drengens løben rundt (og det gør han utrætteligt, fra halv syv om morgenen til kl 22 om aftenen,) samt skraben fra hvad der lyder som en mor der nyder at flytte sin sofa rundt i stuen dagligt, enormt højt, og lægger en hamren og gungren i vores stue der får gulvet til at vibrere mærkbart.
      Som sagt er der tale om en lydt lejlighed, og jeg har det dårligt med at skulle bede hende om at binde sit barn til en stol, men samtidig kan det ikke være rigtigt at overboens almindelige gøren og laden gør det ulideligt for min kæreste og mig at opholde os i eget hjem.
      Hvad gør man her? Jeg har talt med overboen flere gange for at gøre hende opmærksom på problemet, men det hjælper ikke.
      Jeg kan næppe klage til udlejer, og ønsker egentlig heller ikke at gøre det, da der ikke er tale om høj larm, men bare meget dårligt lydisolerede gulv-/loftforhold.
      Kan man kræve bearbejdning af loftet for at mindske genen?
      Alle forslag, erfaringer og henvisninger vil være meget påskønnede.

    • #10830

      Som du beskriver situationen er der ikke er ret meget at komme efter, sådan rent lejelovs-juridisk, og dermed er vi udenfor denne brevkasses (og mit) primære kompetenceområde.

      Helt uforpligtende vil jeg dog gerne videregive et par idéer:

      > Hvis der ikke er gulvtæpper på oppe hos overboen, og hvis de ikke er afvisende overfor at få det (der kunne være allergi i familien); så kunne I måske aftale noget, men I der er underboer skal i så fald nok være indstillet på at betale i hvert fald et tilskud til projektet. Tæpper med høj luv, og/eller med skum-plader lagt under tæppet, kan give en ret god lydisolering.

      > Hvis loftshøjden er til det: Nedsænket loft; eksempelvis tredobbelt gipsplader, fastgjort på ramme der er ophængt i kæder. Dette giver også en rigtig god lydisolering, men det er hammer-dyrt.

      Og hvis I ikke har hald med lydisolering på nogen måde, vil jeg nævne den lille smule jeg umiddelbart kan bidrage med fra lejelovgivningen: I vil kunne bruge de nævnte støj-gener som begrundelse for at opsige lejemålet. I den forbindelse vil jeg anbefale, at I opsøger yderligere assistance i en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.