Opkrævning af varme for regnskabsåret 2010.

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Opkrævning af varme for regnskabsåret 2010.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10963

      Hej brevkasse.
      Min kæreste modtog i sidste uge et brev vedrørende resistance; “Ved en gennemgang af vort bogholderi har vi konstateret, at i stadig har en resistance vedrørende jeres tidligere lejemål “addresse” på 467,39 – varme 2010.

      Resten af brevet indeholder trussel om inkasso og pålægning af gebyr, samt et kontonummer og en faktura således betalingen kan ordnes.

      Min kæreste boede på daværende tidspunkt i lejligheden med hendes kæreste. Lejligheden var beregnet til 2 personer og måtte ikke bebos af mindre.
      De går fra hinanden december 2009, hvorefter hun straks flytter ud og i løbet af januar 2010 foretager hun addresseændring. Hendes kæreste får efter telefonisk aftale med boligselskabet lov til at blive boende alene på lejemålet i en midlertidig periode. Han fraflytter d. 30 juni 2010.
      De sender hende nu en faktura hvorpå både hendes og kærestens navn står på (han har ikke modtaget nogen faktura)
      Hun er flyttet december 2009 – hendes addresse er ændret pr. januar 2010 – Kan hun virkelig holdes ansvarlig for en varmeregning i regnskabsåret 2010? Hun har af gode grunde hverken modtaget varmeregneskab eller lignende, idet hun ikke boede på addressen.
      Brevet indeholder ej heller vedjledning om klage eller mulighed for indsigelse.
      Jeg har kontaktet boligselskabet og gjort dem opmærksom på dette, men de påstår en sådan aftale aldrig har eksisteret, og de gør nu opmærksom på, at de har fremsendt regningen til hendes tidligere kæreste, men at hun stadig hæfter for denne såfremt han nægter betaling.
      Jeg har kigget nærmere på adskillige læserbreve herinde, samt LL §§. 40-42, og jeg mener ikke hun kan holdes ansvarlig.
      Hvad siger i?

    • #10964
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Desværre gælder der ved boligudlejning som regel et princip om “solidarisk hæftelse” mellem parter i et parforhold. Det betyder at hvis boligselskabet har et gyldigt krav, kan de gøre det gældende over for begge parter i et parforhold. De kan frit vælge hvem af de to, de vil kræve pengene fra, og de behøver ikke at dele beløbet op i to.

      Din kærestes bedste chance for at undgå at betale, er at undersøge, om hendes daværende kæreste har fået et varmeregnskab inden for tidsfristen i Lejelovens § 40 og om der var klagevejledning anført i varmeregnskabet. Hvis ikke der var det, er varmeregnskabet ugyldigt og så har din kæreste ingen pligt til at betale.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.