Opkrævning af ekstra depositum + §11

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Opkrævning af ekstra depositum + §11

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10418
      Karin Otzen
      Medlem

      Hej,

      Jeg deler en lejlighed med en veninde i en større jysk provinsby og har nu fået lidt problemer med vores udlejer.

      Først skal det siges at det kun er min veninde, der står på lejekontrakten, men hun fik en mundtlig godkendelse af at jeg flyttede ind (lejligheden er på 130 kvm i 2 plan).

      I forbindelse med en vandskade efter regnvejret i torsdags var udlejer inde i lejligheden og han var ikke tilfreds med det han så oppe “hos mig”.

      Problemet er at min kat har været lukket inde fordi den ikke kan med min venindes kat og derfor har den flere steder haft kløerne i tapetet og i en dør-gericht.

      Udlejer bliver temmelig sur og siger at han vil have ekstra sikkerhed og at vi skal gøre noget ved problemet NU!

      Dagen efter modtager vi en mail med et tillæg til vores lejekontrakt, hvor der står at vi skal indbetale kr. 12000,- i dag mandag (altså 1 dags varsel) i ekstra depositum pga. skaderne på værelset, at vi skal igangsætte udbedring og at han vil komme og se på lejligheden igen næste mandag. Min veninde har indbetalt 22200 i depositum (hvilket efter nærmere efterregning er mere end 3 mdr. depositum)

      Med til historien hører også at han har “truet” min vendinde med at opsige lejekontrakten efter §11 pga. misligholdelse.

      Jeg mener jo ikke at han kan tillade sig at kræve ekstra depositum samt at han skal give os “rimelig” tid til at få udbedret skaderne på værelset. (Vi har den invendige vedligeholdelsespligt). Jeg vil også mene at rimelig tid er 1 – 2 mdr (jeg har jo fuldtidsarbejde).

      Jeg vil gerne vide om det er mig eller ham, der er helt galt afmarcheret her inden jeg skriver et pænt og nydeligt svar til ham.

      Det kan siges at lejen beløber sig til kr. 6850 pr. mdr + 450 varme og 100 til vand. Vi har fri adgang til have og vaskekælde m. vaskemaskine og tørretumbler.

      Med venlig hilsen

    • #10419
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er ulovligt at kræve ekstra depositum. Depositum må højst udgøre 3 måneders husleje.

      Der skal være tale om meget grov vanrøgt af lejemålet før udlejer kan opsige eller ophæve lejemålet. I bør selvfølgelig få udbedret skaderne hurtigst muligt, men en uge er for kort tid.

      Søg rådgivning i en lejerforening. Hvis han gør alvor af truslen om opsigelse, skal I have en lejerretskyndig advokat til at føre sagen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.