Opgørelse på baggrund af manglende fordelingsregnskab?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Opgørelse på baggrund af manglende fordelingsregnskab?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10694
      Dina M.
      Medlem

      Hej!

      Jeg har modtaget et varmeregnskab for det kollegium hvor jeg har boet siden 1.2.2011. For perioden fra den 1.7.2010-30.6.2011 er der et underskud på 48.840,50 kr. Jeg har i perioden fra den 1.2.2010-30..2011 betalt 2.570 kr. a conto.

      Af det brev, jeg har modtaget fremgår det, at der “på grund af fejl på et stort antal målere, samt den efterfølgende udskiftning af målerne, kan der ikke udarbejdes et fordelingsregnskab. Den indbetalte a conto, vil derfor dække Jeres varmeudgift, selvom den samlede udgift overstiger det indbetalte a conto beløb.”

      Mine varmeudgifter bliver herefter sat til 2.570,00 kr. for en periode på de 5 måneder, hvilket jeg mener er for meget i forhold mit reele forbrug. Jeg lejer 2 værelser, som er beregnet til 2 studerende, og a conto beløbet er vel også udregnet på baggrund af tidligere lejeres større forbrug.

      Jeg har tænkt mig at sende en indsigelse, men der er ting, jeg er i tvivl om. Mine spørgsmål er:

      – Hvem er ansvarlig for at målerne ikke har været i orden og udlejeren ikke har kunnet aflæse det konkrete forbrug hos beboerne? Kan det passe, at manglende aflæsning skal komme lejerne til ugunst i de tilfælde hvor de har betalt mere a conto end deres reelle forbrug?

      – Må udlejeren fastsætte lejernes forbrug som sket, uden at henvise til nogle kriterier eller vurderingsmomenter for, hvordan beløbene er fastsat? Skal udlejeren ikke foretage en individuel vurdering i det omfang, det er muligt?

      – Når jeg i min indsigelse argumenterer imod regnskabet, er det nok at skrive at jeg ikke godkender det eller skal jeg kunne argumentere for et andet resultat?

      Med venlig hilsen, Dina

    • #10695

      Dine to første spørgsmål kan ikke besvares klart uden at kende betydeligt mere til sagens detaljer.

      Det første afhænger feks. af, om den enkelte lejer har medansvar for at situationen er som den er, men for den eller de lejere, der ikke har et sådant medansvar, er det klart udlejers ansvar, at der kan aflægges et ordentligt varmeregnskab.

      Med hensyn til det andet spørgsmål, så MÅ udlejer ikke, uden måler aflæsninger, foretage individuelle skøn. Der skal i så fald normalt ske fordeling efter m2 gulvarealer, eller efter m3 rummål i boligerne. Det med at bare lade acontobetalingerne passe, er særdeles tvivlsomt rent juridisk.

      Med hensyn til at gøre indsigelse, så er varmeregnskaber et af de området, hvor lovgivningen foreskriver en specificeret begrundet indsigelse.

      Læs mere i opslaget om varmeregnskaber: http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/87/stikord/Varmeregnskab

      Og så vil jeg i øvrigt anbefale at du til det videre forløb opsøger assistance i en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.