Normalistandsættelse A-ordning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Normalistandsættelse A-ordning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13691

      Hej

      Jeg skal fraflytte min lejlighed, som hører under A-ordningen.

      Jeg har boet her 11,5 måned og er naturligvis interesseret i at få det meste af mit depositum tilbage, hvorfor jeg benytter min ret til selv at foretage Normalistandsættelse.

      I forlængelse af lejekontrakten fik jeg ved indflytning udleveret “Standard-vedligeholdelsesreglement Model A-Normalistandsættelse”.

      Herfra fremgår det at der ved “fraflytning foretages Normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring”.

      Mit spørgsmål går på, om jeg “kun” skal sørge for ovenstående (altså maling af lofter og vægge samt rengøring” og intet andet?

      Træværk og gulve er ikke nævnt som en del af normalistandsættelsen.

      Under “boligens stand” er nævnt at vægge og lofter fremtræder nyistandsatte. Øvrige bygningsdele kan ikke påregnes at være nyistandsatte.

      Desuden fremgår det at Normalistandsættelse kan undlades for bygningsoverflader, som ved fraflytningssynet fremtræder håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsat.

      På forhånd tak for svar.

      Venlig hilsen Kathrine

    • #13692
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, du skal som udgangspunkt kun male lofter og vægge og gøre rent.

      Gulve, træværk og lignende hører under udlejers istandsættelsespligt ved fraflytning. Du skal derfor kun istandsætte disse bygningsdele, hvis du har misligholdt lejligheden.

      Ved misligholdelse forstår man skader, som lejeren har lavet ved:    1) uforsvarlig adfærd (f.eks. hærværk),      2) forkert vedligeholdelse (f.eks. maling af et lakeret gulv, malerklatter på stikkontakter) eller      3) forkert brug af lejligheden (f.eks. at man bruger lejligheden til værksted).

      Du har ikke pligt til at udføre normalistandsættelse af et rum, hvis væggene og lofterne virker fuldstændig nymalede. Men udlejerne er som regel meget uvillige til at anerkende at et rum er fuldstændigt nymalet.

      Uenigheder om dette og om andre ting i forbindelse med fraflytning kan du indbringe for beboerklagenævnet.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.