Naturgasmåler/oliefyr

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14580
      Donna Donna
      Medlem

      Har boet i dette lejemål hos en privat udlejer i 6 år og har opsagt dette. Udlejer boede på 1. sal.

      Det drejer sig om min opgørelse af forbrug ved fraflytning hvor udlejer er blevet påkrævet af Huslejenævnet at lave et nyt regnskab til mig da det første ikke blev godkendt af en del grunde.

      Er blevet en del klogere men har stadig i tvivl ang hans nye regnskab, så håber du kan hjælpe mig lidt på vej.

      Der var ingen naturgasmåler i min lejlighed, så kunne ikke se mit forbrug.Skulle mit forbrug så ikke være med i min husleje?

      Inden lejemålet gik over til naturgas, fik jeg varme af oliefyr og nu efter 6 år kræver han at jeg skal betale rens af fyr på min opgørelse. Er aldrig blevet informeret om dette (har aldrig i de 6 år set en opgørelse fra hans side af) Er lidt i tvivl om jeg skal det? Skulle det måske have stået som ex i § 11 i min kontrakt ang at ud over varme a conto også skulle betale rens af fyr? Eller måske det indgår i hans vedligeholdelse af hans fyr når det var ham der leverede varme til mit lejemål?

    • #14667
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du skal først finde ud af, om det nye varmeregnskab er gyldigt og om det er fremkommet inden for fristen i lejelovens § 40. Hvis det er gyldigt, skal du gøre indsigelse inden for 6 ugers fristen. Du skal begrunde din indsigelse.

       

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

       

      En udlejer må ikke kræve almindelig vedligeholdelse af oliefyr betalt over huslejen. Udover olie må en udlejer kun medtage følgende udgifter i varmeregnskabet: “udgifter til energimærkning og udgifter til kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg, jf. lov om fremme af energibesparelser i bygninger,”.

       

      Det er kun sådan særlige udgifter til eksperter, der udfører kontrol i henhold til lov om fremme af energibesparelser i bygninger (§ 16), der må tillægges til varmeregnskabet. Du skal i indsigelsen kræve, at udlejer dokumenterer dette.

       

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.